Campagne ‘Wie dit leest… kan ook een boek lezen’ van start

Gepubliceerd op: 4 februari 2022 15:30

Logo Hoogt in bieb Neude

Burgemeester Sharon Dijksma heeft vanmiddag de nieuwe campagne ‘Wie dit leest… kan ook een boek lezen’ van Bibliotheek Utrecht ingeluid met het lidmaatschap van haar jongste kind. Met de campagne willen we alle kinderen van Utrecht gratis lid maken en kinderen stimuleren meer te lezen. Een kwart van de kinderen dreigt laaggeletterd van school te komen.

Wie dit leest…

Nederlandse kinderen krijgen meer taal op zich afgevuurd dan ooit: honderden WhatsAppberichten, de ondertiteling op Netflix of de achterkant van een pak hagelslag. Maar omdat korte berichten lezen en boeken lezen niet hetzelfde betekent voor je brein, neemt de taalvaardigheid jaarlijks toch af. Met de campagne willen we benadrukken dat als je die korte berichten kunt lezen, je ook in staat bent een boek te lezen. (foto rechts door Jelmer de Haas)

Alle kinderen van Utrecht gratis lid

De ambitie voor 2022 is duidelijk: ieder kind in Utrecht is lid van de bieb, gaat de pas gebruiken en gaat lezen. De bibliotheek zal de komende tijd zoveel mogelijk Utrechters, scholen, bedrijven en organisaties uit de educatieve, culturele en maatschappelijke sector bij de campagne betrekken. Burgemeester Sharon Dijksma draagt haar steentje bij, sinds vandaag zijn alle drie haar kinderen lid.

Sharon Dijksma, burgemeester Utrecht:

“Vandaag maakte ik ook mijn jongste dochter lid van de bibliotheek. Ik hou ervan om haar voor te lezen en ik wil graag dat ze straks keuze genoeg heeft om zelf boekjes uit te kiezen. Ik weet dat van jongs af elke dag lezen bijdraagt aan een betere basis voor een vervolgopleiding of toekomstig werk. Alle Utrechters verdienen gelijke kansen en daarom raad ik iedereen aan lid te worden van de bieb.”

Word nu gratis lid, of word ambassadeur en maak een ander lid. Lees alles over de campagne op: bibliotheekutrecht.nl/wieditleest

Foto door Jelmer de Haas