Te gast in de bieb: Yvonne Keuls!

Gepubliceerd op: 29 november 2022 11:04

Dit jaar is ‘Mevrouw mijn moeder’ van Yvonne Keuls (91 jaar) het boek van Nederland Leest. Daarom trad zij zondag op in bieb Neude met een speciale toneelbewerking van haar boek. In haar eentje vertolkte zij alle rollen met grote energie. Voorafgaand spraken wij haar over Nederland Leest en haar werk als schrijver.

Uw boek is dit jaar gekozen tot boek van Nederland Leest, wat vindt u daarvan?
"De eer van Nederland Leest is de mooiste prijs die er voor een schrijver bestaat. Zelfs de PC Hooftprijs is er niet mee te vergelijken. Ik ben als schrijver het gelukkigst, wanneer ik weet dat mijn werk door velen gelezen wordt!"

U heeft veel geschreven in uw leven. Waarom is juist dit boek gekozen?
"Het boek ‘Mevrouw mijn moeder’ is voor veel lezers herkenbaar en het gaat over iets uitermate belangrijks: de oer-verhouding tussen moeder en dochter. Die verhouding is in alle landen en culturen ongeveer hetzelfde. Stroef, maar met grote liefde."

Een thema in het boek is het proces van oud worden en tevens jong willen blijven. U bent zelf de negentig gepasseerd. Hoe kijkt u tegen dit thema aan?
"Voorin het boek staat een quote van Picasso: ‘Het duurt erg lang voordat men jong wordt’. Dit slaat op zijn leven. Naarmate hij ouder werd, ontdekte hij zijn weg en daardoor werden zijn zelfportretten jonger. Dat was bij mijn moeder ook zo. Zij was het gelukkigst wanneer zij haar huis openstelde. Toen zij opgenomen werd in een revalidatiecentrum, kon zij dit niet meer doen. Ze veranderde van karakter en verloor haar fonkeling. Pas later, toen zij haar huis weer kon openstellen, werd zij weer jong.

Om je jong te blijven voelen, is het dus belangrijk om bezig te blijven met datgene dat jou gelukkig maakt. Dat doe ik zelf ook."

Wat heeft u met de bibliotheek?
"Ik ben in mijn leven vaak in de bibliotheek geweest. Ik had het geluk dat ik altijd dichtbij een vestiging woonde. Toen mijn kinderen jong waren ging ik altijd met hen, maar ik ging ook vaak voor mezelf. Vooral in de tijden dat ik bij de krant werkte. Ik dook dan vaak de bibliotheek in om naslagwerken te lezen voor de artikelen die ik schreef."