Event digitale geletterdheid

Op woensdag 6 maart zijn de nieuwe kerndoelen digitale geletterdheid gelanceerd door SLO. Om scholen te inspireren hoe je hier invulling aan kunt geven, organiseren PCOU Willibrord en de Bibliotheek Utrecht in samenwerking met de Marnix Academie en de Hogeschool Utrecht op 16 mei 2024 een ‘Onderwijsevent Digitale Geletterdheid’. Deze middag zal geheel in het teken staan van de nieuwe kerndoelen: hoe pas je digitale geletterdheid toe in de praktijk, waar kun je aan denken?

SLO trapt de middag af met een toelichting op de kerndoelen. Vervolgens worden er diverse inspirerende workshops aangeboden én is er na afloop een netwerkborrel met een hapje en een drankje.

• 15.30 Inloop en keuze workshops
  • 16.00 Welkom en keynote SLO met toelichting op de kerndoelen digitale geletterdheid
  • 16.40 Pauze
  • 16.55 Start workshopronde 1
  • 17.30 Start workshopronde 2
  • 18.00 Netwerkborrel en hapje, gemaakt en verzorgd door leerlingen van STIP VSO

Donderdag 16 mei, 15.30 - 18.00 uur

Kosten € 15,- euro p.p. (excl. BTW)
Locatie STIP VSO | Europalaan 89, 3526 KP Utrecht (gratis parkeren)

Meld je nu aan

Workshops

Je kunt op de middag zelf kiezen om deel te nemen aan twee van de onderstaande workshops. Let op: vol = vol.

LINK030

Een verzameling van lesmaterialen over digitale geletterdheid die je als onderwijsprofessional kunt inzetten in de klas. Door: Miranda Wedekind en Louise Doornenbal Leeflang, PCOU - Willibrord. Geschikt voor PO/VO/GO.

Informatievaardigheden

Hoe ga je duurzaam en structureel aan de slag met informatievaardigheden en mediawijsheid? Door: Bibliotheek Utrecht. Geschikt voor: PO.

Filterbubbel.nl

Met jouw leerlingen aan de slag met algoritmes en filterbubbels. Gratis lessenserie. Door Ilse Meursinge van Het Mediateam. Geschikt voor: V(S)O.

Inhoudslijn digitale geletterdheid

Inhoudelijke sessie over de inhoudslijn digitale geletterdheid/ Reflectiewijzer. Door: Gäby van der Linde – Meijerink van SLO. Geschikt voor: PO/VO/GO.

De speeddate - PO

Laat je inspireren door collega’s van andere scholen: hoe implementeren zij digitale geletterdheid in hun onderwijs? Ontdek verschillende materialen. Door: diverse leerkrachten/directeuren. Geschikt voor: PO/GO.

Mediaopvoeding voor ouders

Hoe betrek je ouders bij het onderwerp digitale geletterdheid? Inhoudelijke sessie over mediaopvoeding aan de hand van de mediadiamant. Door: Kim van Aalten, Bibliotheek Utrecht. Geschikt voor: PO/GO.

De Internethelden

Een lespakket over online veiligheid, digitaal burgerschap en mediawijsheid. Ontwikkeld door Bureau Jeugd en Media. Door: Berber Chaqan Broekstra van Het Mediateam. Geschikt voor: V(S)O.

De speeddate - VO

Laat je inspireren door collega’s van andere scholen: hoe implementeren zij digitale geletterdheid in hun onderwijs? Ontdek verschillende materialen. Door: diverse docenten. Geschikt voor: VO.

Digitale geletterdheid, wat doe je al?

Breng in kaart wat je als school al doet op het gebied van digitale geletterdheid. Dat is meer dan je denkt! Hoe verbind je dit aan andere vakken? Door: Petra Jansen van de Marnix Academie. Geschikt voor: PO/GO.

Programmeren

In deze sessie leer je hoe je met een onderwerp als hacking een les geeft waarbij zowel online beveiliging als Computational Thinking vaardigheden aan de orde komen. Door: de Programmeerschool. Geschikt voor: PO/GO.

Visiespel digitale geletterdheid

Een visie vormen op digitale geletterdheid, waar begin je? Deze workshop laat zien hoe je het SLO visiespel inzet. Door: Miranda Wedekind en Louise Doornenbal Leeflang, PCOU - Willibrord.

Microbit

In deze workshop leer je werken met de microbit, maak je toegankelijke projecten die je in de klas kunt gebruiken en krijg je uitleg over de didactische achtergronden van programmeren in het basisonderwijs. Door: Gerard Dummer - Hogeschool Utrecht. Geschikt voor: PO.

Greenscreenbox

Creatief aan de slag met digitale geletterdheid? Ontdek in deze sessie de mogelijkheden van green screen technologie. Leerlingen filmen hun eigen verhaal. Door: Anneke van Soest. Geschikt voor: PO/VO/GO.

Lespakket Enter

Maak kennis met het complete lespakket over mediawijsheid voor leerlingen van groep 1 t/m 8. Door: Marije Lagendijk. Geschikt voor: PO.

Omgaan met online informatie en generatieve AI, zoals ChatGPT, in het onderwijs.

Deze korte sessie gaat over de samenwerking tussen mens en machine bij informatievaardigheden. Over vragen stellen, lezen en de hulp van chatbots daarbij. En over contact. Door Maarten Sprenger - Slim Zoeken. Geschikt voor: midden- en bovenbouw PO, onderbouw VO.

De organisatie

Het event is de aftrap van een duurzame samenwerking op digitale geletterdheid in Utrecht. Het doel is om twee keer per jaar een netwerkbijeenkomst te organiseren voor (onderwijs)professionals waar volop inspiratie te halen en te brengen is! Tot 16 mei!

• Miranda Wedekind en Louise Doornenbal – Leeflang van PCOU Willibrord
  • Susanne Lolkema en Kim van Aalten van de Bibliotheek Utrecht
  • Gerard Dummer en Petra Jansen– de Hogeschool van Utrecht en de Marnix Academie