Brieven die bleven - Theater na de Dam

Gepubliceerd op: 2 mei 2020 11:02

In het kader van het nationale theaterprogramma Theater Na de Dam zou theatermaker Linda Bosch samen met Utrechtse jongeren een voorstelling maken, gebaseerd op verhalen over de Tweede Wereldoorlog. Die voorstelling zou gespeeld worden in de prachtige nieuwe theaterzaal van de Bibliotheek Neude. Dat kon helaas niet doorgaan door de coronacrisis. Hier lees je wat er wel gaat gebeuren.

Brieven rondbrengen

Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei om 21.00 uur zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien. In Utrecht gebeurt dit in een unieke samenwerking tussen Theaterschool Utrecht, Theater Na de Dam en Bibliotheek Utrecht.

Jongeren uit Utrecht verdiepten zich onder leiding van theatermaker Linda Bosch in de geschiedenis van Utrecht ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Hun onderzoek vormt de basis voor De brieven die bleven.
Op 4 mei zullen 11 jongeren vanaf de Bibliotheek Neude, door heel Utrecht trekken met verhalen over de Tweede Wereldoorlog in de vorm van post.  Brieven met verhalen over toen en over nu. Een poging om de herdenking kracht bij te zetten, als onderdeel van Theater Na de Dam. De jongeren zijn een maand geleden in gesprek gegaan met ouderen die de oorlog meemaakten. Dit ging via brieven, de telefoon en Skype. Gebaseerd op deze ervaring hebben de jongeren hun gedachten woorden proberen te geven. In totaal gaan er 1100 brieven door de bus. Zelf geen brief ontvangen, maar wel nieuwsgierig geworden? Op deze site lees je ze allemaal terug.

Tijdens de elfde editie van Theater Na de Dam zetten bijna 500 jongeren in 40 projecten door heel Nederland zich in om, ondanks alles, ook dit jaar 4 mei van betekenis te voorzien. Gebaseerd op digitale gesprekken en briefwisselingen tussen jongeren en ouderen over de oorlog wordt – in veel verschillende vormen – iets waardevols gemaakt en staan we niet alleen stil bij het verleden, maar ook bij de complexe tijd waarin we nu leven.

Regie: Linda Bosch
Regieassistentie: Fleur van der Lugt en Milou ter Denge
Spel: Aafke, Iris, Jasja, Jisse, Jonah, Kyra, Nona, Simone, Stiene, Veerle & Yara
Team Theaterschool Utrecht: Arieke, Wilfred, Wessel, Monica & Hannah