‘Ik verbind u door...’ Podcast Post Utrecht gepresenteerd in Bibliotheek Neude

Gepubliceerd op: 16 december 2022 13:38

Vrijdag 16 december is in Bibliotheek Neude symbolisch de podcast ‘Ik verbind u door...’ overhandigd aan wethouder Eelco Eerenberg. Het is de eerste in een serie van vijf, die voorjaar 2023 allemaal te beluisteren zullen zijn.

Iedere Utrechter kent het iconische gebouw in het centrum van de stad, het voormalige postkantoor op de Neude. Tegenwoordig een ontmoetingsplek met winkels, horeca en de bibliotheek, ooit de ‘tempel van de post’. In de podcast ‘Ik verbind u door...’, komen de bijzondere verhalen uit de geschiedenis van het gebouw tot leven. De podcast is een initiatief van MRP, de projectontwikkelaar van Post Neude. Paul Trip (MRP): “Hiermee kunnen wij op symbolische wijze Post Utrecht, recentelijk bekroond met de DUIC Publieksprijs, overdragen aan de bewoners en bezoekers van Utrecht.”

Paul Trip (MRP) overhandigt 1e editie podcast Post Neude aan wethouder Eelco Eerenberg

Wethouder Eelco Eerenberg: “Post Utrecht is een iconisch gebouw. Nog steeds verbindt deze plek Utrechters met elkaar. Als de muren konden praten ben ik er van overtuigd dat we prachtige verhalen zouden horen. Maar door deze podcasts kunnen mensen deelgenoot worden van de bijzondere verhalen die onze stad en dit gebouw te bieden heeft.”

In de podcastserie komen veel verhalen aan bod uit de rijke historie van het voormalige postkantoor. Zoals het verhaal van PTT-medewerker Heukels. Hij zette tijdens de Tweede Wereldoorlog een illegaal telefoonnetwerk op voor het verzet. Of het verhaal van Ali, één van de eerste lichting gastarbeiders. Via de telefooncentrale in het postkantoor onderhield hij het contact met zijn familie. Telefoniste Joke verbindt deze oude verhalen en de verhalen van nu met elkaar.

Benieuwd naar de verhalen? Je kunt de eerste aflevering hier beluisteren.

De podcast is een initiatief van MRP en mede mogelijk gemaakt door de gemeente Utrecht, de eigenaar van Post Utrecht (Vrijenban Vastgoed) en Rijnboutt.