Pim Lammers

Gepubliceerd op: 15 februari 2023 12:05

In alle vestigingen van Bibliotheek Utrecht hangt een gedicht van Pim Lammers. Hiermee steunen wij de Utrechtse dichter. Meer weten? Lees verder.

Veilig online

Pim Lammers zou het gedicht voor de Kinderboekenweek 2023 schrijven. Hij heeft zich vorige week echter teruggetrokken, omdat hij doodsbedreigingen heeft ontvangen. Er ontstond ophef over een verhaal voor volwassenen dat hij in 2015 schreef. Dit verhaal gaat over een relatie tussen een 12-jarige jongen en zijn voetbaltrainer. Het is gebaseerd op jeugdervaringen van een bekende van Lammers. De auteur kreeg onder meer het verwijt dat hij een pedofilieactivist is. "Een gedicht schrijven is mij geen doodsbedreigingen waard. De aantijgingen zijn pertinent onwaar en ik heb dan ook aangifte gedaan", laat Lammers aan de CPNB weten.

Op verschillende manieren speelt diversiteit een rol in Pims boeken, waaronder gender- en seksuele diversiteit. Hij is een van de eerste kinderboekenschrijvers die dat doet. In 2022 ontving hij hiervoor een Boer Boris Premie – een prijs voor kinderboekenmakers die inspanningen leveren om tot een diverser kinderboekenlandschap te komen.

Meerdere mensen uit de literaire wereld en boekverkopers nemen het op voor Lammers. En ook de bieb steunt Pim Lammers. Bibliotheek Utrecht staat voor de vrijheid van meningsuiting en literaire expressie. Het is onacceptabel dat schrijvers in hun veiligheid en vrijheid worden bedreigd. Om dit tot uiting te brengen, hangen er posters in alle vestigingen met een gedicht van Pim Lammers.