Oscar wint schrijfwedstrijd met ‘De rat in de Domtoren’

Gepubliceerd op: 11 november 2022 11:20

Op 2 juni 2022, de dag dat Utrecht 900 jaar bestond, verscheen het kinderboek ‘De Spoken van het Stadhuis, en andere Utrechtse verhalen’. Het startsein van een schrijfwedstrijd voor 1.000 leerlingen groep 6 en 7 van 20 Utrechtse basisscholen. Donderdag 10 november was het slotfeest in Bibliotheek Neude. Met een prijsuitreiking voor het mooiste verhaal.

Spoken in het Stadhuis

Op 50 basisscholen hebben leerlingen van groep 6 en 7 vanaf september verhalen geschreven bij bijzondere locaties in Utrecht. Het was onderdeel van een lees- en schrijfproject rond Utrecht900. Alle scholen kregen het boek ‘De Spoken van het Stadhuis’ in de klas, een lespakket op maat, informatie over de locatie door het Gilde Utrecht en bezoek van een kinderboekschrijver voor inspirerende tips. De leerlingen van groep 8 selecteerden de beste verhalen per school.

Mensen, dieren en een stoel

Veertig verhalen gingen naar de jury, bestaande uit kinderboekschrijver Koos Meinderts, Dorothé Cras (Utrechtse Kinderboekwinkel) en Muzeyyen Colak (Bibliotheek Utrecht). Zij letten op originaliteit, opbouw, plot en taalgebruik. Er zaten veel verschillende verhalen bij. Allemaal gaan ze over Utrecht, in verleden, heden of toekomst. Hoofdpersonen waren meestal mensen, vaak ook dieren en één keer zelfs een stoel! Vier verhalen sprongen er echt uit voor de jury. Ze waren spannend en verrassend, geschreven met mooie woorden en zinnen, goed afgerond óf ze eindigden juist met een cliffhanger. Floor Tinga, kinderboekschrijver en schrijver van het lespakket, maakte in de vier scholen de nominatie bekend. De filmpjes daarvan waren te zien op het slotfeest.

Een rat, een hond en twee mysteries

Genomineerd waren ‘De geheimzinnige bibliotheek’ van Mohammad (De Kaleidoskoop); ‘De rat in de Domtoren’ van Oscar (Pieterskerkhof School); ‘Vermist’, spelend in de Watertoren in Overvecht, van Zakaria (OBO De Watertoren); en ‘Het mysterie van Amelisweerd’, over een verdwenen hond, van Nola (Kohnstammschool). Zij zaten, met hun hele klas, ouders en andere familieleden, deze ochtend in het Theater in Bibliotheek Neude.

Live illustraties

Juryleden Dorothé en Muzeyyen - Koos Meinderts was helaas ziek - lazen van elk verhaal een fragment voor. Ze hadden complimenten, vragen en tips voor alle vier de schrijvers. Illustrator en bibliotheekmedewerker John Sof maakte ondertussen, live op het podium, illustraties bij de verhalen, te zien op een groot scherm. De kinderen in de zaal luisterden en keken ademloos toe. Alle genomineerden kregen een boekenbon voor zichzelf en een boek voor hun klas. Je vindt de verhalen onderaan dit artikel.

Het verhaal ‘De rat in de Domtoren’ kreeg de eerste prijs. Deirdre Carasso, directeur Bibliotheek Utrecht, reikte aan een dolblije Oscar een gouden ganzenveer uit. Én zijn hele klas krijgt een workshop illustreren voor de hele klas door John Sof.

Samenwerkingspartners

‘Verhalen over Utrecht’ is een samenwerkingsproject van Kiwanis Club Utrecht, Bibliotheek Utrecht, Oud-Utrecht, Gilde Utrecht en Utrechtse kinderboekschrijvers Floor Tinga, Anna Woltz, Janneke Schotveld, Elise van Sprongen, Diet Groothuis en Koos Meinderts. Het is ontwikkeld in het kader van Utrecht900.