Naomi Kamminga, Youri van Boxtel en Karim Abbara winnaars schrijfwedstrijd Bibliotheek

Gepubliceerd op: 13 september 2020 18:00

Logo Hoogt in bieb Neude

Vandaag zijn de prijswinnaars van de zomerse schrijfwedstrijd van de Bibliotheek Utrecht bekendgemaakt. Dat gebeurde in drie rondes in Theater Bibliotheek Neude.

Zes winnaars in drie verschillende categorieën

De schrijfwedstrijd bleek erg in trek, er zijn in totaal 410 verhalen ingezonden in de drie categorieën, jeugd (34), jongeren (50) en volwassenen (326). Het thema ‘schrijf je reis’ is in alle verhalen heel verschillend ingevuld. In het juryrapport van volwassenen valt te lezen: “De juryleden zijn met veel plezier op reis gegaan naar alle uithoeken van de wereld en van het bestaan. Soms heel ver op grootse avonturen, soms heel dichtbij zonder enige zichtbare vervoersmiddelen. Dan ging de reis meer naar binnen.” Het niveau van de verhalen is hoog. “We hebben met veel plezier gelezen hoeveel schrijftalent er nog in Nederland rondloopt”, schrijft de jury.

Een voorbeeld, een verademing en zinnen die twinkelen

Tim Schouten (Checkpoint, Pebblebox) presenteerde de eerste ronde, voor jeugd van 8-13 jaar. Juryleden Annet Schaap (Lampje) en Janneke Schotveld (Superjuffie) maakten eerst samen met de kinderen een verhaal. Daarna reikten ze de eerste prijs uit aan Naomi Kamminga, voor haar inzending ‘De reis van de steen’. Een verhaal met mooie zinnen, waarin veel gebeurt. “Aan het eind komt alles heel geloofwaardig weer bij elkaar, daar kunnen sommige schrijvers nog een voorbeeld aan nemen!” Voor Naomi, die vaker verhalen schrijft, kwam de prijs als een verrassing. “Ik had het niet verwacht”, zei ze na afloop.

In de tweede ronde waren de jongeren (14-21 jaar) aan de beurt, met als presentator comedian Jelle Brouwer. YA-schrijvers Rima Orie en Buddy Tegenbosch bekroonden ‘Friet’ van Youri van Boxtel met de eerste prijs. “Het soort verhaal dat je meteen vastgrijpt en niet meer loslaat” (Orie) en “een verademing voor de lezer” (Tegenbosch). Verrassend genoeg had Youri nog nooit een verhaal geschreven en het nog net op de deadline ingeleverd. “Ik wou het gewoon proberen en had niet verwacht dat ik dit uiteindelijk zou winnen”, vertelde hij.

Presentator Andries Tunru, cabaretier, reikte de prijs uit aan de winnaar in de categorie volwassenen. Juryleden Babs Gons en Ronald Giphart konden niet live aanwezig zijn en maakten in een filmpje de winnaar bekend, Karim Abbara met zijn verhaal ‘Frederico’. Uit het juryrapport: “…een prima verteld afgerond verhaal. Goeie zinnen waaraan stevig is geschaafd en die hier en daar twinkelen.” Karim Abbara reageerde verrast: “Ik ben onder de indruk van het juryrapport. Dat Babs mijn verhaal voorlas is al een cadeau op zich.”

2300 publieksstemmen

Naast de vakjury’s kon ook het publiek stemmen en daar is massaal gehoor aan gegeven. Er is in totaal maar liefst 2300 keer gestemd! Manager Mariken van Meer reikte de publieksprijs uit aan Vicky Donata. bij de jeugd. Zij kreeg 217 van de 753 stemmen voor haar verhaal ‘Reis naar mama’. Directeur Ton van Vlimmeren reikte de publieksprijs jongeren uit aan Zoë Mors voor ‘Een reis naar jou’, zij won met 252 van 854 stemmen; en aan Florine Kist voor ‘Heenreis’, publiekswinnaar volwassenen met 202 van 693 stemmen.

foto's Jelmer de Haas

Prijzen

Begin oktober verschijnt er een speciaal boekje met daarin alle winnende verhalen. Dit is gratis te verkrijgen in alle vestigingen van de Bibliotheek Utrecht. Daarnaast stelden onze partners Broese, Meneer Potter, Buurten en Bever mooie prijspakketten ter beschikking, van een diner, lunch, high tea of verjaardagsfeest tot Dopper-pakketten en cadeaubonnen. De publiekswinnaars kregen een verrassingspakket van de Bibliotheek.

Lees hier de genomineerde verhalen