Jury- en publieksprijzen jeugd 8-13 jaar

Gepubliceerd op: 13 september 2020 17:30

Logo Hoogt in bieb Neude

Naomi Kamminga en Vicky Donata winnaars schrijfwedstrijd Bibliotheek Utrecht

Vandaag zijn de prijswinnaars van de zomerse schrijfwedstrijd van de Bibliotheek Utrecht in de categorie jeugd 8-13 jaar bekendgemaakt. Dat gebeurde in een feestelijke bijeenkomst in Theater Bibliotheek Neude.

‘Schrijf je reis en win’, was het motto van de wedstrijd. 34 kinderen stuurden een verhaal in. Tien daarvan zijn geselecteerd voor de shortlist. De juryleden, Annet Schaap (Lampje) en Janneke Schotveld (Superjury) schrijven in hun juryrapport: “Wat kunnen deze kinderen mooi schrijven! Het moeten allemaal ook wel goeie lezers zijn, dat kan niet anders. Zonder uitzondering opent elk van de 10 verhalen een hele wereld: een droomwereld, een hele uitgekiende fantasiewereld, óf er wordt iets verteld over onze echte wereld, maar dan vanuit een bijzonder perspectief. We zijn onder de indruk.”

Een voorbeeld voor sommige schrijvers!
Annet Schaap en Janneke Schotveld maakten eerst samen met de kinderen een verhaal. Daarna maakten ze de prijzen bekend. Over het winnende verhaal ‘De reis van de steen’ van Naomi Kamminga zeiden ze: “Het verhaal is heel mooi rond, in een rustige, maar meeslepende stijl geschreven. Er staan prachtige zinnen in. Er gebeurt een heleboel, maar aan het eind komt alles heel geloofwaardig weer bij elkaar, daar kunnen sommige schrijvers nog een voorbeeld aan nemen!” Naomi zei na afloop, dat ze het heel leuk vond om te winnen. “Ik schrijf wel vaker, maar ik had dit niet verwacht!” De tweede prijs ging naar Mees Schotman voor zijn verhaal ‘De ondergrondse wereld’. De derde prijs was voor het verhaal ‘De tijd zal het leren’ van Cato Ellemers. Alle winnaars kregen mooie prijzen van Broese, Meneer Potter, Bever en Buurten.

753 publieksstemmen
Naast de vakjury’s kon ook het publiek stemmen en dat is vaak gedaan, wel 753 keer. Manager van de Bibliotheek Mariken van Meer reikte een verrassingspakket van de Bibliotheek uit aan Vicky Donata voor haar verhaal ‘Reis naar mama’. Zij kreeg 217 stemmen. Over haal verhaal zei Vicky: “Ik hou van spannende verhalen. Maar ik dacht halverwege, het moet niet te spannend worden, dan is het saai!” Ze was blij met haar publieksprijs, maar vond vooral de winnaars van de ‘echte’ jury heel knap!

Prijzen
Begin oktober verschijnt er een speciaal boekje met daarin alle winnende verhalen. Dit is gratis te verkrijgen in alle vestigingen van de Bibliotheek Utrecht.
Kijk op bibliotheekutrecht.nl/schrijfwedstrijd voor meer informatie, alle winnaars en verhalen.

foto's Jelmer de Haas

Lees hier alle genomineerde verhalen