Jury- en publieksprijzen categorie jongeren 14-21 jaar

Gepubliceerd op: 13 september 2020 17:30

Logo Hoogt in bieb Neude

Youri van Boxtel en Zoë Mors winnaars schrijfwedstrijd Bibliotheek.

Zondag 13 september zijn de prijswinnaars van de zomerse schrijfwedstrijd van de Bibliotheek Utrecht in de categorie jongeren 14-21 jaar bekendgemaakt. Dat gebeurde in een feestelijke bijeenkomst in Theater Bibliotheek Neude.

‘Schrijf je reis en win’, was het motto van de wedstrijd. 50 jongeren stuurden een verhaal in. Tien daarvan zijn geselecteerd voor de shortlist. De juryleden Rima Orie en Buddy Tegenbosch, schrijvers van Young Adult-boeken lazen de verhalen met veel plezier.

Een verademing

YA-schrijvers Rima Orie en Buddy Tegenbosch bekroonden ‘Friet’ van Youri van Boxtel met de eerste prijs. “Het soort verhaal dat je meteen vastgrijpt en niet meer loslaat” zei Orie, “en daarna kreeg ik het niet meer uit mijn hoofd. Het voelt bijna magisch als een verhaal dat met me kan doen. Voor mij was het dan ook vrijwel meteen duidelijk: dit is mijn nummer één.” In zijn juryrapport noemt Tegenbosch het verhaal een ruwe diamant. “Toen ik Friet voor het eerst las, ging er een gevoel van opluchting door me heen. Wat fijn dat dit verhaal bij de top tien zit. De toon van de hoofdpersoon is raak, de zinnen lopen lekker, de plot boeit en het verhaal heeft ook nog eens humor. Friet is een verademing voor de lezer.“
Verrassend genoeg had Youri nog nooit een verhaal geschreven en het nog net op de deadline ingeleverd. “Ik wou het gewoon proberen en had niet verwacht dat hij dit uiteindelijk zou winnen”, vertelde hij.
De tweede prijs ging naar Karlijn Roozendaal voor haar verhaal IND 700. De derde prijs was voor het verhaal ‘Bolster’ van Martijn van Bruggen. De prijspakketten, bonnen voor een diner, lunch, high tea of verjaardagsfeest en Dopper-pakketten waren beschikbaar gesteld door partners Broese, Meneer Potter, Buurten en Bever.

854 publieksstemmen

Naast de vakjury’s kon ook het publiek stemmen. Zoë Mors won de publieksprijs met 252 van de 854 stemmen. Ze was er heel blij mee. Directeur Ton van Vlimmeren reikte de prijs, een verrassingspakket van de Bibliotheek Utrecht, aan haar uit.

Boekje

Begin oktober verschijnt er een speciaal boekje met daarin alle winnende verhalen. Dit is gratis te verkrijgen in alle vestigingen van de Bibliotheek Utrecht.

foto's Jelmer de Haas