Voorlezen in de taal van je hart

Gepubliceerd op: 9 december 2022 10:35

Feestelijke opening Turkse kinderboekencollectie in Bibliotheek Overvecht

Bibliotheek Overvecht stroomt flink vol deze middag. Zo’n 75 kinderen zijn samen met hun ouders, wethouder Eelco Eerenberg en Anil Yilmaz (Education attaché Turkse consulaat Amsterdam) zijn gekomen voor een feestje: de opening van de nieuwe Turkse kinderboekencollectie. De Turkse gemeenschap in Utrecht heeft er samen met het Tulip Institute aan bijgedragen. Zij kochten op vakantie Turkse kinderboeken en doneerden ze aan de Bibliotheek.

Donateurs

Melek Yücel (voorzitter Tulip Institute) vertelt in haar welkomstwoord dat het afgelopen jaar 177 donateurs in totaal 390 boeken hebben geschonken. Deirdre Carasso (directeur Bibliotheek Utrecht) vermeldt dat er nu in Bibliotheek Overvecht 206 nieuwe Turkse kinderboeken zijn. In januari komen er in 200 in Bibliotheek Kanaleneiland. En in de loop van 2023 wordt ook de Turkse kinderboekencollectie van Bibliotheek Neude uitgebreid.

Voorlezen in je eigen taal

Waarom kinderboeken in het Turks? Deirdre Carasso legt uit dat “uit onderzoek is gebleken, dat voorlezen in de eigen taal belangrijk is, ook om beter Nederlands te leren.” Muzeyyen Çolak (leesconsulent Bibliotheek Utrecht) vult aan: “Ik zeg altijd tegen ouders: lees voor in de taal van je hart.” Wethouder Eerenberg is verheugd dat de Turkse gemeenschap zelf mede heeft bijgedragen. “De bibliotheek is van alle Utrechters samen”, zegt hij. “Meerdere talen spreken is goed voor je ontwikkeling, het is leuk en je hebt er veel aan voor later”, houdt hij de kinderen voor. Met zijn dochters naar de bieb gaan is zijn favoriete uitje. En daarna lekker voorlezen.

Drie vrienden

Dan is het tijd voor de officiële openingshandeling. Wethouder Eerenberg vraagt twee kinderen hem te helpen. Gezamenlijk knippen ze het lint door dat om de nieuwe boekenkast is gespannen. Meteen pakken de eerste kinderen al een boek om zelf te gaan lezen. Er wordt ook nog voorgelezen. Schrijfster Treysi Terziyan leest voor uit haar tweetalige boek ‘Üç arkadaş / Drie vrienden’. Daarna gaat ze met zo’n 50 kinderen origami vouwen. Ze maken mooie tulpen. De ouders praten nog even na onder het genot van Turkse hapjes. Aan het eind van de middag nemen ze de eerste Turkse kinderboeken mee naar huis. Om voor te lezen, in de taal van hun hart.