Tafel van Utrecht reikt Black Achievement Awards uit aan 4 Utrechters in Bibliotheek Neude

Gepubliceerd op: 29 oktober 2021 18:31

Logo Hoogt in bieb Neude

Jaarlijks worden de Utrechtse Black Achievement Awards uitgereikt aan zwarte Utrechters die veel betekenen voor de stad. Dit jaar gaan de Awards naar Babah Tarawally, Natalja Macknack, Dainahare Polonia en Sigourney Kemper. De Tafel van Utrecht reikt ze op vrijdag 29 oktober uit aan hun gasten tijdens de talkshow Vrijdag Live in Bibliotheek Neude.

De Tafel van Utrecht
Nieuw bij de talkshow Vrijdag Live! is ‘De Tafel van Utrecht’, waar Shanity Alvares en Leroy Lucas bekende en minder bekende gasten uit Utrecht ontvangen. Deze avond staat in het teken van de Black Achievement Month, jaarlijks in de maand oktober, met als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Rondom de gesprekken en uitreikingen optredens van dansgroep World of Afro en de bekende hip hop danser Kenzo Alvares. In de Grote hal van Bibliotheek Neude van 17.30-18.30 uur, gratis inloop.

V.l.n.r.: Kenzo Alvares, World of Afro, Natalja Macnack, Babah Tarawally, Sigourney Kemper en Dainahara Polonia.

Babah Tarawally
Babah Tarawally is schrijver, journalist en columnist voor o.a. Trouw. Ook werkt hij als trainer voor diverse organisaties die vluchtelingen en Nederlanders met elkaar verbinden. Zelf vluchtte hij in 1995 uit Sierra Leone vanwege het oorlogsgeweld. Hij schreef de boeken De god met de blauwe ogen (2010), De verloren hand (2016) en Gevangen in zwart-wit denken (2018). Tarawally legt sociaal maatschappelijke problemen duidelijk en op een toegankelijke manier uit zodat iedereen het kan begrijpen. Hij stelt moeilijke vragen die je aan het denken zetten zonder de ander af te schrikken.

Natalja Macnack
Natalja organiseert, adviseert en programmeert voor diverse organisaties, met name in de culturele sector. Ze is een echte culturele verbinder met een gouden netwerk. Zij koppelt bi-culturele mensen aan bedrijven maar soms ook met elkaar. Natalja is een echte community builder. Zij is ook bestuurslid van Tori Oso, een Surinaamse stichting uit Utrecht die zich bezighoudt met activiteiten voor Surinaamse-Nederlandse mensen rond de Surinaamse-Nederlandse geschiedenis.

Dainahara Polonia
Dainahara is contentstrateeg en online marketeer. Zij heeft jarenlange ervaring met het maken van content voor bedrijven die hulp nodig hebben bij het opzetten en uitvoeren van een succesvolle strategie om hun producten, diensten of zichzelf te promoten. Daarnaast runt zij sinds 2009 het platform Explore Utrecht, dé gids van Utrecht. Op dit platform laat Dainahara allerlei activiteiten, die in de provincie Utrecht te doen zijn, door haar ogen zien.

Sigourney Kemper
Sigourney is content creator en lifestyle blogger onder de naam More Than a Mom. Ze startte de blog na een postnatale depressie, omdat te laten zien dat moederschap meer is dan alleen moeder zijn. Samen met haar kinderen heeft ze een grote groep volgers die ze op een grappige manier een inkijkje geeft in het leven van een bi-cultureel gezin.

Black Achievement Month
De Black Achievement Month wordt jaarlijks gehouden in oktober. Het festival heeft als doel de uitzonderlijke talenten van mensen met Afrikaanse roots in de schijnwerpers te zetten. Het thema van dit jaar is ‘Verbonden Generaties’. “Hiermee geven we aan, dat iedere generatie gevormd wordt en voortbouwt op een vorige generatie. We zijn geen losse individuen en leven niet uitsluitend in het hier en nu. We komen van ver en geven het stokje door aan de toekomstige generatie. We staan, als het ware, op elkaars schouders. Het verleden werkt door in het heden en heeft gevolgen voor de toekomst. Dit gegeven, dit besef is essentieel”, aldus John Leerdam, artistiek leider van de Black Achievement Month. Dit jaar vindt de Black Achievement Month plaats in Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden, Middelburg, Utrecht en Rotterdam. De Black Achievement Awards gaan naar zwarte rolmodellen, die een aantoonbare bijdrage aan de samenleving hebben geleverd.

Shanity Alvares en Leroy Lucas