Boek ‘550 jaar R.K. Broederschap’ in Bibliotheek

Gepubliceerd op: 21 november 2023 15:01

De R.K. Broederschap Vleuten bestaat al ruim 550 jaar. Ter gelegenheid van dat jubileum verscheen in 2021 een boek over de historie van dit genootschap. Dit boek is nu ook te vinden in de Bibliotheken Vleuten en Vleuterweide. De Broederschap schonk de bieb vijf exemplaren.

R.K. Broederschap van Vleuten

R.K. Broederschap van Vleuten is opgericht in 1471. De toenmalige pastoor was het geruzie tussen de adellijke kasteelheren uit het dorp zat. Hij riep ze bij elkaar en gezamenlijk richtten ze de Broederschap op. In de loop van de tijd verwerven ze de nodige bezittingen. Hiermee konden ze de armen van Vleuten–Haarzuilens ondersteunen. Eén van de eerste dingen die ze deden was het bouwen van de Broederschapshuisjes. Deze zijn nog altijd een begrip in Vleuten en omgeving.

Uithangbord Bibliotheek de Pomp

In 1955 kreeg leesbibliotheek De Pomp een onderkomen in een van de Broederschapshuisjes. In 1960 kon de bieb uitbreiden en kwam er een tweede huisje bij. Toen in 1964 de laatste bewoners van de andere twee huisjes verhuisden naar een bejaardencentrum, werden alle huisjes samengevoegd voor de bibliotheek. Dit bleef zo tot de verhuizing van de bieb in 1972. Daarna kwamen de Discotheek (platenuitleen) en de Kunstuitleen erin. Tegenwoordig is de Historische Vereniging er gehuisvest. Het uithangbord van De Pomp is nog te vinden in de huidige Bibliotheek Vleuten.

Boek Broederschap in de bieb

De Bibliotheek Vleuten vindt het belangrijk dat iedereen uit Vleuten zicht thuis voelt in de bieb. En dat er voor iedereen, jong en oud, boeken, kennis, informatie en verhalen zijn te vinden. Daarom zijn de medewerkers graag in verbinding met de bewoners. Toen Charissa Muller, teamleider, hoorde van de Broederschap, het boek  en de relatie tot de bibliotheek, zocht ze hen op. Samen besloten ze om dit boek op te nemen in de bieb, zodat iedereen uit het dorp het kan lezen of lenen. Op vrijdag 17 november overhandigde Henny Smorenburg, procurator van R.K. Broederschap van Vleuten, vijf exemplaren aan Charissa en haar collega Ilse Knook-Serkei. De boeken zijn binnenkort beschikbaar in de Bibliotheken Vleuten en Vleuterweide. Zo kan iedereen lezen over de geschiedenis van de Broederschap en het dorp Vleuten.

Foto: Henny Smorenburg overhandigt boek ‘550 jaar Broederschap’ aan Charissa Muller (links) en Ilse Knook-Serkei (rechts) in Bibliotheek Vleuten © Frouke Ringenoldus