Burgemeester viert start Kinderboekenweek

Gepubliceerd op: 4 oktober 2023 17:56

Van gezinsfeest tot tuinfeest. En van thuis in het AZC tot een Voorleesfeest in het Krachtstation in Kanaleneiland. In heel Utrecht werd vandaag voorgelezen. Het was de feestelijke start van de Kinderboekenweek met als thema ‘Bij mij thuis’. Om klokslag 3 uur gingen 275 feestjes van start.

‘Lezen opent deuren’

Burgemeester Sharon Dijksma ging op bezoek bij familie Khan thuis. Ze las voor aan Anabia en haar klasgenootjes. Ze koos voor ‘Mijn huis is jouw huis’, het prentenboek van de Kinderboekenweek geschreven door Yvonne Jagtenberg.

‘Deze week, tijdens de Kinderboekenweek, worden door heel Utrecht leesfeestjes georganiseerd voor en door kinderen. Dit is een ontzettend mooi initiatief. Want lezen opent deuren, brengt je in aanraking met andere werelden en verrijkt je. Op jonge leeftijd plezier krijgen in lezen, dát is iets waar je je leven lang wat aan hebt’ aldus burgemeester Sharon Dijksma.

Nicole van de VoorleesExpress komt wekelijks bij de familie Khan thuis om voor te lezen aan Anabia en zette het Voorleesfeestje na vertrek van de burgmeester voort.

Volop feest

Bibliotheek Utrecht zorgde voor een feesttas en inspiratie. Deelnemers konden zelf bepalen hoe hun Voorleesfeestje eruit zou zien.

Voor Pjotr was lezen vanwege zijn dyslexie niet altijd een feestje. Hij kreeg het meer en meer onder de knie door recepten te lezen. Vandaag las hij voor uit de boeken van Kikker en Pad en maakte hij een speciale ‘Bij mij thuis’ taart.

Ook in de huiskamer van het AZC is een Voorleesfeestje met slingers. Er wordt enthousiast voorgelezen door voorlezer Helene! Bekijk nog meer vrolijke voorleesfoto’s op Instagram.

Bibliotheek Utrecht en Taal Doet Meer bedanken alle partners in de stad die enthousiast helpen geholpen deelnemers te werven, zoals Stichting Lezen en Schrijven, vele scholen en enthousiaste leesambassadeurs in de stad.

* Foto Burgemeester Sharon Dijksma: Jelmer de Haas
* Foto Pjotr: Pim Geerts

Bekijk nog veel meer foto's via ons Instagram-kanaal