Bibliotheek stopt met het uitlenen van cd’s

Gepubliceerd op: 11 december 2019 14:38

Per januari 2020 stopt de bibliotheek met het uitlenen van cd’s. De cd-collectie gaat niet mee naar de Bibliotheek Neude. De collecties bladmuziek en muziekdvd’s gaan wel mee naar de Neude. Muziek lenen blijft mogelijk via Muziekweb.

Dalend aantal uitleningen

In januari 2019 stopte de bibliotheek al met het aankopen van nieuwe cd’s. Het aantal mensen dat cd’s leent, neemt al jaren af. Sinds 2009 daalden het aantal geleende cd’s met gemiddeld 13% per jaar. Utrecht is hierin niet uniek. Deze daling vindt landelijk plaats en wordt grotendeels veroorzaakt door de populariteit van streamingdiensten als Spotify, Deezer en Primephonic.

Verkoop cd’s

De cd’s uit onze collectie doen we natuurlijk niet zo maar weg. We vinden het belangrijk dat unieke titels bewaard blijven voor iedereen in Nederland. Daarom gaan die naar de Centrale Discotheek Rotterdam (CDR). Daar neemt Muziekweb ze op in de collectie en worden ze gedigitaliseerd voor Muziekweb Luister.

De rest van de cd’s gaat in de verkoop vanaf zondag 2 februari om 13.00 tot en met vrijdag 7 februari. Cd’s kosten € 1,00 per stuk. Met uitzondering van apart geprijsde boxen. Let op: je kunt alleen met pin betalen.

Lenen via Muziekweb

Dat we stoppen met het lenen van cd’s betekent niet dat je geen muziek meer kunt lenen via de bieb. Via Muziekweb kun je muziek lenen bij de grootste muziekcollectie van Europa. De collectie omvat ruim 600.000 cd’s, 300.000 lp’s en 30.000 muziekdvd’s. Er zijn 6.000.000 tracks te beluisteren waaronder veel klassieke muziek, jazz en popmuziek. De collectie wereldmuziek van Rasa en die van het Nationaal Pop Instituut zijn voorbeelden  van collecties die zijn opgenomen in Muziekweb. Als lid van de Bibliotheek Utrecht krijg je tot 1 januari 2022 50% korting op het lenen van muziekcd’s bij Muziekweb.

Nieuwe muziek ontdekken? Dat kan via Muziekweb Luister. Hiermee kun je op alle pc’s in onze vestigingen - en op je eigen laptop - muziek luisteren in de bieb.

Meer over Muziekweb

Blijvende aandacht voor muziek

Muziek hoort bij de Bibliotheek Utrecht. Dus we blijven op veel manieren aandacht besteden aan muziek. Zo hebben we een uitgebreide collectie muziekdvd’s, bladmuziek, boeken en tijdschriften over muziek. Zijn er in alle vestigingen zijn cd’s met kinderliedjes en muziekboeken. En vinden er veel muziekactiviteiten plaats in de bieb. Zoals het vrijdagmiddagconcert, Zomaar op zaterdag, muzikale voorstellingen voor kinderen en verrassingsoptredens met muziek.

Vragen

Toch nog vragen over de muziekcollectie van Bibliotheek Utrecht? Neem dan contact op via klantenservice@bibliotheekutrecht.nl.