De bieb is weer open!

Gepubliceerd op: 11 mei 2020 17:14

Het is maandag 11 mei, kwart voor 10 in de ochtend. Van de Bibliotheek Neude tot in de Vinkenburgstraat staat een lange rij mensen te wachten, keurig op 1,5 meter afstand van elkaar. “We hebben er met elkaar lang op moeten wachten en we zijn er heel erg blij mee!” zegt directeur Ton van Vlimmeren. Daarna opent wethouder Anke Klein de deur en stapt als eerst naar binnen, onder gejuich en applaus. “Lieve Utrechters, van harte gefeliciteerd met de opening van Bibliotheek Neude”, schrijft ze als eerste in het gastenboek.

De opening is wat bescheidener dan oorspronkelijk gepland op 13 maart, maar de blijdschap is er niet minder om. Elk half uur staat een nieuwe rij wachtenden voor de deur. Daar wordt hun ticket gescand en kan iedereen de handen desinfecteren. Er staan bakken klaar voor de ingeleverde boeken, die gaan 3 dagen in quarantaine. En op de vloer is een looproute aangegeven met pijlen. Werkplekken, tafels, zitjes, computers en toiletten zijn nog even buiten gebruik. Iedereen heeft er begrip voor, blij om nu hier binnen te zijn en nieuwe boeken uit te zoeken. De meeste mensen hebben zich goed voorbereid en zoeken vaak met een lijstje in de hand naar hun favoriete boeken. Het is nog wel even wennen om ze ook te vinden, veel mensen zijn overweldigd door de grootte van het gebouw. We zien veel volle tassen en blije gezichten. Mooi was het bezoek van een echtpaar, nét getrouwd en nu op huwelijksreis in eigen stad, beiden al jaren lid van de bieb. “Heel bijzonder om hier vandaag een kijkje te nemen”, vinden ze. Bij het naar buiten gaan schrijft Helga in het gastenboek “Mijn Utrechtse boekenhart maakt allemaal sprongetjes. Wat een feest. Gefeliciteerd.”

Ook vier wijkvestigingen zijn sinds vandaag weer open. In Hoograven, Overvecht, Leidsche Rijn Centrum en Vleuterweide staan direct om 10 uur al mensen voor de deur. Ook hier veel blije gezichten. Iedereen heeft begrip voor de maatregelen. “Wat hebben jullie het goed geregeld” horen we, en ”Wat fijn! Eindelijk mijn boeken inleveren en weer nieuwe uitzoeken.” In Hoograven komt een oudere meneer speciaal nog een keer langs om boeken te lenen, maar vooral ook om afscheid te nemen van de medewerkers. Hij verhuist naar een wooncentrum buiten de wijk. In Overvecht zien we in de ochtend vooral ouderen voor boeken en een praatje. Na schooltijd komen ook de kinderen. Heel happy huppelt een jongetje naar buiten met een nieuw moppenboek. Hetzelfde beeld zien we terug in Leidsche Rijn Centrum en Vleuterweide. "We waren wel weer toe aan nieuwe boeken", zegt een ouder echtpaar van ver in de 80, mevrouw achter de rollator. "Wij laten ons niet tegenhouden". Maar ook blije kindjes, "Ik ga dit boek gelijk zo in de auto lezen" zegt een meisje van 6 jaar bij de uitgang tegen haar moeder.

We zijn blij om onze leden weer te zien. Zodra het mogelijk is om in meer vestigingen op te gaan, zullen we dat zeker doen. Houd www.bibliotheekutrecht.nl in de gaten voor de actuele informatie.

Wethouder Anke Klein bij de opening van Bibliotheek Neude

Wethouder Anke Klein opent de Bibliotheek Neude

Wethouder Anke Klein tekent het gastenboek

In de rij voor de Bibliotheek Neude

foto Anna van Kooij

Christine en Eugene, op huwelijksreis in de Bibliotheek Neude!

foto Bibliotheek Utrecht

In de rij voor de Bibliotheek Leidsche Rijn Centrum