Domtoren in Goud voor Utrechtse fotograaf Anna van Kooij

Gepubliceerd op: 9 mei 2023 10:15

Maandag 8 mei opende in Bibliotheek Neude de bijzondere fototentoonstelling De blik van Anna. Deze tentoonstelling is een eerbetoon aan de Utrechtse fotograaf Anna van Kooij en bijeengebracht door haar opdrachtgevers uit de culturele sector. Voor haar werk kreeg Anna van Kooij de Domtoren in Goud. Deze werd uitgereikt door wethouder en loco-burgermeester Susanne Schilderman. Omdat Anna ongeneeslijk ziek is en in een hospice verblijft, nam haar partner Eric Kampherbeek deze onderscheiding in ontvangst. Anna keek via een livestream mee.

Anna van Kooij (1978) fotografeerde 20 jaar voor de culturele sector. Achter haar camera wist zij als geen ander de sfeer en energie van het moment te vangen in beeld. Ze voelde zich thuis in musea, theaters, concertzalen, bibliotheken, festivals en podia. Haar foto’s zijn het geheugen van het culturele leven in de stad. Elke Utrechter zal ooit ergens een foto van haar tegengekomen zijn.

Anna had nog jaren door willen gaan. Helaas, de borstkanker kwam voor een derde keer terug. Anna zal niet meer genezen en kan tot haar verdriet niet meer fotograferen. Met veel liefde zetten haar opdrachtgevers nu het werk van Anna in de schijnwerpers. De tentoonstelling laat de favoriete foto’s van de opdrachtgevers zien.

Anna’s foto’s vangen de sfeer van voorstellingen en laten de vibe voelen van een festival. Eric Kampherbeek verwoordde het als volgt: ‘Fotografie was voor haar meer dan werk. In haar foto’s zie je vooral haar passie en liefde voor cultuur terug.’ Susanne Schilderman sprak over de veelzijdigheid van Anna’s werk: ‘De opdrachtgevers dienden hun favoriete foto’s in: Made by Anna. Ze heeft veel gefotografeerd, van SPRING tot en met Cello Biënnale en van My First Festival tot Meet the Professor.’

De tentoonstelling is gemaakt met medewerking van: AVROTROS, Bevrijdingsfestival, Bibliotheek Utrecht, Culturele Zondagen, DOX, Festival Oude Muziek, Frascati, Gaudeamus, Het Huis, Humanistisch Verbond, ILFU, Juri Hiensch, K.F. Hein Fonds, LeineRoebana, Nederlands Theater Festival, Omroep Human, Sint Maarten Parade, SPRING, Springtij, Theater Kikker, Theater Utrecht, TivoliVredenburg, Tryater, Vis à Vis en Zimihc.

Te zien tot en met 19 mei in de Grote hal van Bibliotheek Neude.