Voorstel Voorjaarsnota 2023: steun voor de bibliotheek

Gepubliceerd op: 17 mei 2023 16:30

Dinsdagavond 16 mei presenteerde de gemeente Utrecht de ‘Voorjaarsnota 2023’. Het college van burgemeester en wethouders stelt daarin de gemeenteraad voor om het financiële tekort van de bibliotheek in 2024 op te lossen. Dat zou betekenen dat er voorlopig geen wijkbibliotheken zouden hoeven te sluiten. Met dat voorstel voelen wij ons gesteund in onze betekenis voor de stad en alle Utrechters.

We realiseren ons dat het voor velen financieel lastige tijden zijn en dat de gemeente hierdoor voor moeilijke keuzes staat. We zijn het college en wethouder Eerenberg dan ook extra dankbaar. We hopen op eenzelfde draagvlak in de gemeenteraad, die in juli een definitief besluit neemt over de Voorjaarsnota. Als de gemeenteraad instemt met het voorstel kunnen we volgend jaar doorgaan met onze activiteiten in alle wijkbibliotheken.

Daarnaast zullen we de komende tijd samen met de gemeente en onze samenwerkingspartners verder zoeken naar een oplossing voor een gezonde financiële toekomst waarin de bibliotheek kan meegroeien met de stad en haar maatschappelijke opgaven ná 2024.

We houden je op de hoogte en zien je graag binnenkort weer in één van de bibliotheken.