Installatie van kunstwerk Maarten Baas bijna van start

Gepubliceerd op: 8 december 2022 15:20

Eindelijk is het zover! Binnenkort start de installatie van het lichtkunstwerk ‘Intellectual heritage’ van Maarten Baas op de gevel van Bibliotheek Neude.

Intellectual heritage

Intellectual heritage is een lichtkunstwerk van ledlampen dat op de gevel van Bibliotheek Neude komt. Maarten Baas liet zich voor het kunstwerk inspireren door de architectuur van het monumentale gebouw en de functies van de bibliotheek. Er zit voor ieder wat in. Het verbindt op een bijzondere manier de drukte van de stad en het plein met zijn horeca, vele festivals en vrolijkheid met de relatieve rust en het meer ingetogene dat een bibliotheek vaak uitstraalt. Het kunstwerk vestigt de aandacht op de entree van de bieb en nodigt uit om te ontdekken wat er binnen allemaal te doen is.

Gebouw blijft intact

Het kunstwerk wordt op zes punten aan de luifel bevestigd. Dit is een herstelbare ingreep. Zo blijft het gebouw volledig intact. Het kunstwerk is zo gemaakt, dat je het gebouw in zijn volle glorie kunt blijven bewonderen. De lichtsterkte wordt in de nacht aangepast. Dit is afgesproken in overleg met de omwonenden en ondernemers.

Maarten Baas zelf aan het woord

In dit filmpje uit 2020 zie je wat kunstenaar Maarten Baas er zelf over zegt.

De werken van Maarten Baas bevinden zich in grote museumcollecties, zoals het Museum of Modern Art in New York, San Francisco Museum of Modern Art, Stedelijk Museum en het Rijksmuseum in Amsterdam. Hij werkte voor exclusieve merken zoals Louis Vuitton, Swarovski en Dior.

Fondsen

Het kunstwerk is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van het K.F. Hein Fonds, Gemeente Utrecht, BPD Cultuurfonds.

Plaatsing

Binnenkort wordt het kunstwerk geïnstalleerd. Wanneer precies is afhankelijk van de weeromstandigheden. De verwachting is dat het kunstwerk half januari op de gevel prijkt.