Lisa Weeda literair talent van 2022

Gepubliceerd op: 6 januari 2022 12:45

Logo Hoogt in bieb Neude

De Volkskrant heeft de Utrechtse Lisa Weeda uitgeroepen tot literair talent van het jaar. Zij debuteerde in 2021 met haar roman 'Aleksandra'. Lisa Weeda werd verkozen boven twee andere talentvolle debutanten, Leonieke Baerwaldt met 'Hier komen wij vandaan' en Sholeh Rezazadeh met 'De hemel is altijd paars'.

In 'Aleksandra' vertelt Lisa Weeda het verhaal van haar grootmoeder, die op 18-jarige leeftijd door de nazi's vanuit Oost-Oekraïne naar Duitsland werd gedeporteerd om te werken voor de Duitse oorlogsindustrie. In 2014 brak een oorlog uit in Oekraïne, waarbij twee ooms de dood vonden. Lisa's boek is een monument voor haar familie, die in alle gebeurtenissen steeds een kant moest kiezen en soms ook tegenover elkaar is komen te staan.

Bibliotheek Utrecht feliciteert literair talent Lisa Weeda! Zij is geen onbekende voor de bieb: als columnist is ze vaste gast in Vrijdag Live! De Dakhaas praat. In elke editie vertelt ze over iets wat haar die maand in Utrecht is opgevallen.

Werk van Lisa Weeda

Foto door Susanne Thomas tijdens Vrijdag Live! in Bibliotheek Neude.