Geen nieuwe cd’s meer vanaf januari 2019

Gepubliceerd op: 23 november 2018 16:18

Vanaf 1 januari 2019 komen er geen nieuwe cd’s meer bij in de Centrale Bibliotheek

Waarom?

De uitleningen van onze muziekcd’s nemen al jaren sterk af. Sinds 2009 is het aantal uitleningen met 62% gedaald, gemiddeld met 13% per jaar. In 2017 leende de Bibliotheek Utrecht zelfs 21% minder muziekcd’s uit dan in het jaar ervoor. Deze terugloop in uitleningen vindt niet alleen plaats in Utrecht, maar maakt deel uit van een landelijke trend. Dit onder invloed van andere distributiekanalen zoals downloads (o.a. iTunes) en vooral streaming (Spotify, Deezer, Primephonic), waarvan steeds meer mensen gebruik maken.

Hoe verder?

Om je tegemoet te komen, krijg je als lid van de Bibliotheek Utrecht vanaf 1 januari 2019 drie jaar lang 50% korting op het lenen van muziekcd’s bij de landelijke collectie van Muziekweb (Centrale Discotheek Rotterdam). Muziekweb biedt de grootste muziekcollectie van Europa. Deze collectie bevat ruim 600.000 cd’s, 300.000 lp’s en 30.000 muziekdvd’s. Er zijn 6.000.000 tracks te beluisteren waaronder veel klassieke muziek, jazz en popmuziek. Via Muziekweb kun je cd’s lenen die niet in de Bibliotheek Utrecht aanwezig zijn.
Voor wie wil kennismaken met nieuwe muziek is er ook Muziekweb Luister. Daarmee kun je muziek beluisteren in onze Bibliotheekvestigingen.

Vragen?

Heb je vragen? Kijk dan eerst hieronder bij de veelgestelde vragen en antwoorden.
Heb je andere vragen? Stel ze via klantenservice@bibliotheekutrecht.nl en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Waarom koopt de Bibliotheek Utrecht geen nieuwe cd’s meer?
De uitleen van muziekcd’s is sinds 2010 gedaald met 61,2%. In 2017 werden circa 75.000 cd’s uitgeleend; in het verleden lag dit boven de 350.000 per jaar. Jaarlijks neemt dit aantal met 15 tot 20% af. In 2017 was de afname zelfs 21%. Ook het aantal klanten dat cd’s leent loopt sterk terug. De terugloop van cd’s is een landelijke trend. We zien een toename van het streamen en online beluisteren van muziek en een afname van de cd-verkoop.

Wanneer stopt de Bibliotheek met het kopen van nieuwe muziekcd’s?
Vanaf januari 2019 komen er geen nieuwe cd’s meer bij. Vanaf die datum krijg je als lid van de Bibliotheek Utrecht vanaf 1 januari 2019 drie jaar lang 50% korting bij het reserveren en lenen via Muziekweb.

Wat gebeurt er met de cd-collectie?
De huidige cd-collectie blijft beschikbaar tot de verhuizing van de Centrale Bibliotheek naar de Neude. Je kunt hieruit blijven lenen. Daarna kun je lenen uit de collectie van Muziekweb, die dan wordt aangevuld met de unieke cd’s uit Utrecht.

Doet de Bibliotheek Utrecht niets meer op het gebied van muziek?
Er blijft aandacht voor muziek in de Bibliotheek

• toegang tot een uitgebreide collectie muziekdvd’s, bladmuziek, boeken en tijdschriften over muziek
  • in alle vestigingen zijn cd’s met kinderliedjes en muziekboeken
  • toegang tot de collectie van Muziekweb, met ruim 600.000 cd’s, 300.000 lp’s en 30.000 muziekdvd’s, 6.000.000 tracks van klassieke muziek, jazz en popmuziek. Vanaf 1 januari 2019 krijg je als lid van de Bibliotheek Utrecht drie jaar lang 50% korting bij het lenen uit deze collectie
  • in elke Bibliotheekvestiging kun je op alle pc’s - en op je eigen laptop – muziek beluisteren via Muziekweb Luister
  • de Bibliotheek biedt regelmatig muziekactiviteiten: bijvoorbeeld elke 3e vrijdag van de maand een vrijdagmiddagconcert in de Centrale Bibliotheek. En om de week Zomaar op zaterdag, verrassingsoptredens in de Centrale Bibliotheek, vaak met muziek. Ook zijn er regelmatig muzikale voorstellingen voor kinderen.

Waar kan ik nieuwe cd’s lenen?
Je kunt tot de verhuizing van de Centrale Bibliotheek naar de Neude blijven lenen uit de huidige collectie. Deze collectie wordt alleen niet meer aangevuld. Cd’s die niet in de collectie van de Bibliotheek Utrecht beschikbaar zijn, kun je als lid van de Bibliotheek Utrecht vanaf 1 januari 2019 drie jaar lang met 50% korting lenen bij Muziekweb. Dit betreft een zeer grote cd-collectie van ruim 600.000 cd’s, waarin o.a. de collectie wereldmuziek van Rasa is opgenomen en die van het Nationaal Pop Instituut. Je vindt Muziekweb in de catalogus van de Bibliotheek.

Meer weten over streamingdiensten?
Klik hier voor een artikel over nieuwe initiatieven en een vergelijking tussen streamingdiensten.