Onthulling gedicht Vuelta

Gepubliceerd op: 8 augustus 2022 16:00

Deirdre Carasso (directeur Bibliotheek Utrecht) heeft maandag 8 augustus samen met Susanne Schilderman (wethouder Vuelta Utrecht) en Simone Richardson (directeur La Vuelta Holanda) een speciaal Vuelta-gedicht onthuld op de trappen bij het Stadskantoor. Stadsdichter Ruben van Gogh schreef dit gedicht in opdracht van de bibliotheek. Samen met inwoners van Utrecht is het vertaald in alle 21 talen van de deelnemende wielrenners aan de Vuelta. Én in het Uteregs, Bredaas en Bosch, de steden waar de Vuelta langskomt.

Utrechters maken samen vertaling in 21 talen

La Vuelta Holanda strijkt van 18 tot en met 20 augustus 2022 neer in Utrecht. Met internationale toprenners, een ploegenpresentatie en twee etappes. Dit is het derde grote internationale wielerevent in Utrecht, na de Giro (2010) en de Tour (2015). Ruben van Gogh, Gildemeester van het Utrechts Stadsdichtersgilde, maakte er speciaal voor deze gelegenheid in opdracht van Bibliotheek Utrecht een gedicht over, 'Wielertaal'. Het gedicht is vertaald in alle 21 talen van de deelnemende wielrenners aan de Vuelta, samen met inwoners uit de stad. Hele families hebben eraan meegeholpen, van jongeren tot schoonmoeders en oma’s. Een uniek project, dat nog nooit eerder ergens ter wereld werd gedaan. De Nederlandse versie van het gedicht staat op de trappen aan de achterkant van het Centraal Station, bij het Stadskantoor.

Boekje

Bibliotheek Utrecht heeft een boekje gemaakt met alle versies van het gedicht. Bekijk het boekje en het gedich digitaal via deze link. Alle versies van het gedicht zijn ook van 15 t/m 21 augustus te zien in Bibliotheek Neude.

Foto's: Anna van Kooij