Opening Bibliotheek op school

Gepubliceerd op: 3 februari 2022 11:30

Beeld opening

Op woensdag 2 februari 2022 opende wethouder Anke Klein de eerste Utrechtse Bibliotheek op school in OBO de Klopvaart. Het team van deze Overvechtse school en de Bibliotheek Utrecht trekken samen op om de kinderen meer, en met meer plezier, te laten lezen.

Wethouder Anke Klein, Deirdre Carasso (directeur Bibliotheek Utrecht) en Anko van Hoepen (bestuur SPOU) knipten samen met leerlingen het rode lint door. Daarna lazen zij alle drie voor uit hun lievelingsboek. En wat blijkt? Anke Klein hield als 12-jarig meisje in een schriftje precies bij welke boeken ze las. Ze las ‘Kikker is Kikker’ van Max Velthuijs. Anko van Hoepen leerde voorlezen op de Pabo, hij las een verhaal van Joke van Leeuwen voor. Deirdre Carasso zat in de zesde klas bij meester Jacques Vriens. De figuur ‘Sandra’ uit zijn eerste boek ‘De zesde tegen het soepie’, waaruit zij voorlas, is op haar en haar vriendinnen gebaseerd. (foto door Anna van Kooij)

Stimuleren

Het idee achter de Bibliotheek op school is: lezen geeft plezier en is dé manier om taalontwikkeling al van jongs af aan te stimuleren. Veel lezen is goed voor de leerresultaten en toekomstmogelijkheden van kinderen. De Bibliotheek op school is een landelijk initiatief met een bewezen effectieve aanpak. Door de structurele aanwezigheid van de Bibliotheek in de basisschool, worden namelijk ook kinderen bereikt die niet vanzelfsprekend thuis boeken lezen of lid zijn van de bieb. Zo krijgen alle kinderen gelijke kansen.

Ik maak mijn eigen droom

Omar uit groep 6: ,,Eerst vond ik lezen niet echt leuk, omdat ik het niet zo goed kon. Maar mijn moeder zei dat ik meer thuis moest lezen. Ik las Donald Duck en later ook andere boeken en toen begon ik het leuk te vinden, door Donald Duck! Nu houd ik vooral van avonturenboeken, want die beleef je mee. Het is net of je het zelf meemaakt.’’ Bisan uit groep 7 leest graag omdat ze er zo lekker rustig van wordt. ,,Het is thuis best druk, we hebben net een baby. Ik vind het fijn om in mijn kamer te lezen, dan vergeet ik alles om me heen en schrik ik als mijn moeder me roept voor het eten.’’ Haar klasgenoot Kerem: ,,Ik vind lezen fijn omdat je je eigen fantasie gebruikt. Als je leest over een bos, dan zie ik een ander bos voor me dan een ander kind, tijdens het lezen maak ik mijn eigen droom.’’

Kansrijk

Wethouder Anke Klein: ”Lezen is ontzettend leuk én belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dat we in Utrecht de Bibliotheek op school hebben, is fantastisch, omdat hiermee alle kinderen de kans krijgen plezier met taal te hebben. Daar ben ik als wethouder heel blij mee. Onderwijs, bibliotheek en gemeente hebben de handen ineengeslagen, zo dragen we samen bij aan een kansrijke toekomst voor de kinderen van nu.”

In september zijn de eerste scholen in Utrecht begonnen met de Bibliotheek op school. Inmiddels doen er al tien Utrechtse scholen mee.

Meer weten over de Bibliotheek op school? Kijk dan op onze pagina de Bibliotheek op school.