Prinses Laurentien opent Bibliotheek Neude in maart

Gepubliceerd op: 6 februari 2020 15:02

Op vrijdag 13 maart is het zover. H.K.H. Prinses Laurentien opent officieel Bibliotheek Neude. Een plek waar publiek kennis kan komen maken met literatuur, cultuur en maatschappij.

Het aftellen is begonnen, nog 36 dagen en dan is het feest op de Neude in Utrecht! Op vrijdag 13 maart opent Bibliotheek Neude haar deuren. De officiële opening is in handen van prinses Laurentien. Na dit officiële moment opent wethouder Anke Klein om 17.00 uur samen met een aantal Utrechters feestelijk de deuren voor het publiek. Iedereen is van harte welkom om dit heugelijk moment mee te komen vieren.

Vanaf dat moment pakt de bibliotheek uit met een openingsprogramma dat twee weken duurt. Met schrijvers als Ronald Giphart, Bart Chabot, Alma Mathijsen, Niña Weijers, Herman Brusselmans, Utrechtse creatievelingen, zoals Tim van den Hoed van De Utrechtse Boekenbar. Columnisten, waaronder Roos Schlikker en Özcan Akyol. En multi-talenten zoals Ruben van Gogh en Cesar Majorana. De inhoud van het programma staat vanaf half februari op bibliotheekutrecht.nl. Alle activiteiten tijdens de feestweken zijn gratis, zodat iedereen de nieuwe Bibliotheek kan verkennen, ontdekken en uitproberen.

De prinses was in 2014 betrokken bij de oprichting van Stichting Lezen & Schrijven en is nog steeds nauw betrokken bij de aanpak van laaggeletterdheid. Zowel in Nederland als in internationale context vanuit haar rol binnen UNESCO. Ook schreef de prinses meerdere kinderboeken onder de naam Laurentien van Oranje. De reeks over Mr Finney en het boekje Nog lang en gelukkig zijn dan ook bij Bibliotheek Neude te leen.

(Beeld: © RVD - Jeroen van der Meyde)