Read2Me! Zoë Atsma Utrechts Voorleeskampioen 2019

Gepubliceerd op: 22 maart 2019 16:39

Zoë Atsma van het St. Gregoriuscollege is Utrechts Voorleeskampioen 2019. Bij de finale van Read2Me! in theater Zimihc versloeg zij 8 andere voorlezende brugklassers. Op donderdag 11 april vertegenwoordigt Zoë de stad Utrecht in de Provinciale Finale.

Hoog niveau
Op vrijdagmiddag 22 maart namen de kampioenen van 9 middelbare scholen het tegen elkaar op in een spannende voorleeswedstrijd. Zij wisten iedereen, publiek en jury, te boeien met goedgekozen fragmenten en prachtig voorlezen, duidelijk en met mooie intonatie. Het niveau was echt hoog dit jaar. Uiteindelijk lagen drie voorlezers heel dicht bij elkaar. De jury, bestaande uit Buddy Tegenbosch - piloot en Young Adult schrijver, Ismail Dardouchi - leerling klas 4 van VOLT! en Petra Orthel - coördinator Marketing & Communicatie bij de Bibliotheek Utrecht had het er dit jaar echt moeilijk mee.

Jury en publieksprijs
Terwijl De Baxieboys, winnaars van de talentenjacht op het Gerrit Rietveld College optraden, had de jury uitgebreid de tijd voor overleg. Eerst mocht het publiek mocht een winnaar aanwijzen, zij kozen voor Ilse Djajadiningrat, leerlinge van het Bonifatius College, die voorlas uit het boek Lampje van Annet Schaap. De jury koos uiteindelijk voor Zoë Atsma, zij las voor uit ‘Zwarte zwaan’ van Gideon Samson. “Wat we opvallend vonden was een mooie balans tussen het voorlezen en haar expressie en mimiek. Dat was subtiel, geen theater, niet overdreven. Het fragment was goed gekozen, je wilde echt horen hoe het verder ging”, aldus de jury.

Provinciale ronde en Landelijke Finale
De voorleeskampioen van Utrecht gaat door naar de Provinciale Ronde op maandag 11 april in Theater de Kom in Nieuwegein. De provinciale winnaars treffen elkaar tenslotte tijdens de landelijke finale op zaterdagmiddag 25 mei in Podium Hoge Woerd in De Meern. Hopelijk zit onze Utrechtse Zoë daar dan ook bij.

Read2Me!
Read2Me! is dé voorleeswedstrijd voor brugklassers, waarin zij elkaar fragmenten uit jeugdboeken voorlezen. Leerlingen van alle schooltypen kunnen meedoen met deze voorleeswedstrijd die in vier rondes wordt georganiseerd: in de klas op school, lokaal in de Bibliotheek, provinciaal en tenslotte is er een landelijke finale. Het doel van Read2Me! is het vergroten van leesplezier en het bevorderen van het lezen van jeugdliteratuur.

foto's: Anna van Kooij