Simone Atangana Bekono wint Hebban Debuutprijs met 'Confrontaties'

Gepubliceerd op: 13 september 2021 15:59

Simone Atangana Bekono is met haar roman Confrontaties winnaar van de Hebban Debuutprijs 2021. Het debuut verscheen in september 2020 bij Lebowski Publishers. Uit het juryrapport: “Confrontaties is een actueel en confronterend boek, dat laat zien hoe destructief racisme in het alledaagse is. Atangana Bekono laat daadwerkelijk een nieuwe stem horen in de Nederlandse moderne literatuur, een stem die de lezer enorm raakt en nog lang in de oren blijft klinken.” De auteur ontving de award uit handen van juryvoorzitter Deirdre Carasso, directeur Bibliotheek Utrecht, in boekhandel Voorhoeve in Hilversum.

Hebban reikte de prijs voor de zesde keer uit. De uitreiking vormt tevens de start voor de Week van de Debutant van 11 tot en met 17 september.

Lezersprijs
De Hebban Debuutprijs is de enige juryprijs van Nederland en Vlaanderen met een grote invloed van lezers. De shortlist van vijf titels werd bepaald door een lezersjury van ruim honderd lezers. De eindjury onder leiding van juryvoorzitter Deirdre Carasso roemde Simone Atangana Bekono om haar spel met taal en de manier waarop ze zich meester toont over het verhaal: “Confrontaties zet aan tot het denken én voelen over de manier waarop onze maatschappij mensen vormt en beïnvloedt. Een belangrijke functie van literatuur en een opgave voor elke schrijver, een taak die Atangana Bekono met hetzelfde zelfvertrouwen als haar heldin tot een nieuwe hoogte tilt.
”De andere genomineerden waren Amina Laffet met Zwarte Vijvers, Vincent Kortmann met De tussenzus, Nancy Olthoff met De achtbaantester en Sophie Tak met Phineas' feest.

Jury
De eindjury bestond uit boekverkopers (Vincent Elzinga van Kennemer Boekhandel, Jan Verhagen van Van Piere, Marischka Verbeek van Savannah Bay), bibliotheekmedewerkers (Geja Olijnsma van Bibliotheek Venlo en Linda de Vries van Bibliotheek Zwolle), Hebban-redacteur Lindy de Jong en Hebban-recensent Anne Oerlemans. De jury stond onder leiding van voorzitter Deirdre Carasso, directeur van de Bibliotheek Utrecht.

Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld Hoe de eerste vonken zichtbaar waren, later ook verschenen bij Wintertuin en Lebowski Publishers. In 2018 werd de bundel bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee. Atangana Bekono werd geselecteerd voor het talentenprogramma Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. In 2019 ontving ze het Charlotte Köhler Stipendium voor haar poëzie.

Haar debuutroman Confrontaties verscheen in september 2020 bij Lebowksi Publishers en werd ook genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs 2021 en de Bronzen Uil 2021. Daarnaast is het uitgeroepen tot ‘Het Beste Boek voor Jongeren 2021’.

Boven: Uitreiking Hebban Debuutprijs / onder: Juryvoorzitter Deirdre Carasso