Sofia (7) leent miljoenste jeugdleesboek

Gepubliceerd op: 13 december 2023 17:25

Woensdag 13 december heeft Bibliotheek Utrecht het miljoenste jeugdleesboek van dit jaar uitgeleend. Een mooi aantal in deze tijd, waarin steeds meer berichten verschijnen over afnemend leesplezier en slechte leesprestaties van kinderen en jongeren.

Dolfje Weerwolfje

Het is knus in Bibliotheek Hoograven woensdagmiddag 13 december. Er is net voorgelezen en de kinderen blijven nog even hangen. Ze zijn blij verrast als Dolfje Weerwolfje, uit de populaire kinderboekenreeks van Paul van Loon, tevoorschijn komt. Terwijl een confettikanon afgaat neemt hij Sofia Fachtali el Khouli, 7 jaar oud, mee naar de feesthoek. Daar krijgt ze felicitaties van jeugdprogrammamaker Estrella Reyes Pinto: ze heeft zojuist het miljoenste jeugdleesboek van dit jaar geleend in Bibliotheek Utrecht.

Spekkie en Sproet

Sofia is vanmiddag speciaal naar de bieb gekomen voor het boek ‘Spekkie en Sproet en de grote verdwijntruc’ van Vivian den Hollander. Dat wilde ze al een hele tijd lezen. Sofia is een echte lezer. Ze komt elke woensdag naar de bieb en vindt het heerlijk om boeken te lenen en te lezen. Naast ‘Spekkie en Sproet’ leest ze ook graag de boeken van Dolfje Weerwolfje. Dat hoort hij graag! Als lener van het miljoenste jeugdleesboek krijgt ze een prachtige oorkonde en een boek cadeau, ‘Rutger, Thomas en Paco en De Tijdmachine’. Ook dat staat toevallig nog op haar wensenlijstje. Sofia’s ouders krijgen een jaarabonnement op de bibliotheek cadeau. Zodat ook zij veel kunnen lezen én voorlezen.

Oorkonde en taartjes

Ondertussen staan er al speciale taartjes klaar voor alle bezoekers, met 1.000.000 erop. Iedereen die dat wil, mag nog even op de foto met Dolfje Weerwolfje. Dat laten de kinderen zich geen twee keer zeggen.

Estrella Reyes Pinto: “Een miljoen jeugdleesboeken in onze 13 bibliotheken dit jaar. Echt geweldig! We horen de laatste tijd zo vaak dat de leesvaardigheid van kinderen en jongeren achteruit gaat. En dat kinderen geen plezier hebben in lezen. Dan is dit helemaal een mooie mijlpaal.”

Voorlezen en leesplezier

Van jongsaf aan (voor)lezen is belangrijk. Kinderen die lezen leren nieuwe woorden en begrijpen teksten beter. Ze leren makkelijker en doen het beter op school, in taal én in alle andere vakken. De bibliotheek biedt dan ook boeken en programma’s voor alle kinderen. Met BoekStart-koffertjes en -activiteiten voor baby’s en hun ouders. Met veel en vaak voorlezen in de Utrechtse bibliotheken. Met bezoeken van schoolgroepen en klassen aan de wijkbibliotheken. En de bibliotheek werkt ook samen met het onderwijs aan de Bibliotheek op school. Naast mooie en nieuwe boeken levert de bieb ook lees-mediaconsulenten, die de leerkrachten ondersteunen bij het organiseren van leesactiviteiten. Zo draagt de bibliotheek, samen met partners in de stad, eraan bij dat Utrechtse kinderen meer en met meer plezier lezen.

Sofia Fachtali el Khouli van 7 jaar leent het miljoenste jeugdleesboek dit jaar © Isabelle Cornet

Sofia met het boek waarvoor ze naar de bieb kwam vandaag © Isabelle Cornet