Sofian Esmail en Shivaya Jairam Utrechtse Voorleeskampioenen 2024

Gepubliceerd op: 22 maart 2024 17:10

Vrijdag 22 maart vonden in het Theater van Bibliotheek Neude twee Voorleeswedstrijden plaats. ’s Morgens de Utrechtse finale van de Nationale Voorleeswedstrijd voor groepen 7 en 8. En ‘s middags de finale van Read2Me! voor brugklassers. Winnaars werden Sofian Esmail van de Anne Frankschool en Shivaya Jairam van Academie Tien.

Foto boven: Sofian Esmail Utrechts Voorleeskampioen 2024 © Isabelle Cornet

Tien kampioenen

Voorleeskampioenen van maar liefst 46 Utrechtse basisscholen deden de afgelopen week mee aan vijf halve finales van de Nationale Voorleeswedstrijd. Tien van hen gingen door naar de Utrechtse Finale op 22 maart in het volgepakte Theater van Bibliotheek Neude. Klasgenootjes en familie moedigden hun kandidaat luidkeels en met grote spandoeken aan. Presentator was acteur en theatermaker Tim Schouten, bekend van programma’s als Puppy Patrol en Checkpoint. Hij introduceerde alle voorlezers, stelde vragen aan het enthousiaste publiek en liet ze tussendoor ook af en toe even flink bewegen.

Alsof ze met elkaar hadden geoefend

In de eerste ronde lazen de toen kandidaten allemaal hun zelfgekozen fragment voor. Ze hadden heel verschillende boeken gekozen, vrolijke, spannende, avontuurlijke, zielige en serieuze. In de tweede ronde moesten de deelnemers onvoorbereid voorlezen. Na een filmpje van schrijver Tjibbe Veldkamp, om alle kandidaten succes te wensen, lazen ze in estafette ieder een stuk voor uit zijn boek ‘De jongen die van de wereld hield’. Welk deel, dat hoorden ze pas op het allerlaatste moment. Dat deden ze zo goed, dat het wel leek alsof ze met elkaar hadden geoefend, vond de jury.

Alsof hij het helemaal opnieuw beleeft

Het niveau lag dit jaar heel hoog. Het was dan ook niet gemakkelijk voor de jury - bestaande uit Kelly van Kempen (kinderboekenschrijver), Peter van Rossum (medewerker Bibliotheek Utrecht) en Sarah Groeneweg (Kinderboekwinkel Utrecht) - om de beste voorlezer te kiezen. Ze hadden zelfs extra tijd nodig om eruit te komen. Ze riepen Sofian Esmail uit groep 8 van de Anne Frankschool uit tot Utrechts Voorleeskampioen 2024. Hij had voorgelezen uit ‘Dinges’ van David Walliams. Uit het juryrapport: “Sofian leest heel levendig en natuurlijk voor. Alsof hij op dat moment het boek voor het eerst leest en het weer helemaal opnieuw beleeft”. Sofian reageerde heel blij en verrast toen hij werd uitgeroepen tot Utrechtse Voorleeskampioen 2024. Hij “wist even niet wat hij moest denken”.

Read2Me!

’s Middags was de Utrechtse Finale van Read2Me!, dé voorleeswedstrijd voor brugklassers. De beste voorlezers van zes Utrechtse scholen kwamen deze middag tegen elkaar uit in de Utrechtse finale. Elten Kiene, spoken word artiest, nam als presentator het publiek goed mee. In de pauze mochten ze per school stemmen voor de publieksprijs. Voordat de juryleden - Halil Kavrayici (directeur Trajectum College), Trea Scholten (leesconsulent en docent creatief schrijven) en Valesca van Diejen (projectleider Bibliotheek op school vo bij Bibliotheek Utrecht) de uitslag bekendmaakten, speelde Nanda Blom (leerling Waldorf–Gregorius College) twee prachtige zelfgeschreven nummers op de piano.

Ze trokken je mee het verhaal in

Alle voorlezers kregen mooie complimenten. Ze introduceerden het verhaal goed, lazen met veel emotie voor, trokken het publiek mee het verhaal in. Allemaal al echte kampioenen. Daarna werden de prijzen bekendgemaakt. Mohamed Amin el Ahmadi van het Globe Collega kreeg de publiekprijs. En Shivaya Jairam van Academie Tien werd door de jury uitgeroepen tot winnaar. De jury over haar: “Ze legde goed uit waar het boek over gaat en had het fragment goed gekozen. Ze nam iedereen echt mee in het verhaal en maakte goed contact met het publiek. Iedereen hing aan haar lippen tijdens het voorlezen.”

Provinciale finale

De Utrechtse Voorleeskampioenen 2024 Sofian Esmail en Shivaya Jairam  gaan op maandag 22 april door naar de Provinciale Finale in het Eemhuis in Amersfoort. Op 22 mei is de landelijke finale: dan strijden de beste voorlezers van alle 12 provincies om de titel van Nationale Voorleeskampioen.

Groeiende belangstelling

De Nationale Voorleeswedstrijd wordt dit jaar voor de 31ste keer gehouden. Dit jaar organiseerden een recordaantal van 3.569 scholen een lokale ronde van De Nationale Voorleeswedstrijd; 238.714 kinderen uit groep 7 en 8 van basisscholen uit heel Nederland zijn betrokken als voorlezer of als publiek.

Ook Bibliotheek Utrecht ziet de belangstelling van scholen voor deelname toenemen. Aan de Nationale Voorleeswedstrijd deden in 2020 15 scholen mee, in 2021 waren dat 20 scholen, 28 in 2022 en 34 het afgelopen jaar. En dit jaar namen er maar liefst 46 deelnemende basisscholen deel. Aan Read2Me!, de voorleeswedstrijd voor brugklassen, deden dit jaar 6 scholen mee, tegen 5 het afgelopen jaar.

Foto onder: Shivaya Jairam winnaar Read2Me! Utrecht 2024 © Isabelle Cornet