Theaterschool Utrecht op zoek naar ouderen en spelers voor bijzonder theaterproject over WOII

Gepubliceerd op: 2 maart 2020 11:02

In het kader van het nationale theaterprogramma Theater Na de Dam maakt theatermaker Linda Bosch samen met Utrechtse jongeren een voorstelling gebaseerd op verhalen over de Tweede Wereldoorlog.

Samenwerking met de bibliotheek

Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei om 21.00 uur zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien. In Utrecht gebeurt dit in een unieke samenwerking tussen Theaterschool Utrecht, Theater Na de Dam en Bibliotheek Utrecht.

Utrechtse jongeren verdiepen zich als voorbereiding de komende periode in de geschiedenis van Utrecht ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Een belangrijk onderdeel van die voorbereiding is dat ze in gesprek gaan met ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd. De gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling die De brieven die bleven zal heten. Deze zal op 4 mei na de dodenherdenking spelen in Bibliotheek Neude.

Welke woorden geef je aan iets dat je niet begrijpt? En hoe zeg je iets wat je niet mag zeggen? Verschillen de woorden van nu met de woorden van toen? Of zeggen ze nog precies hetzelfde? Voor de vertelbijeenkomst met Utrechtse jongeren en ouderen over hoe het was om jong te zijn in oorlogstijd op 29 maart 2020 zoekt Theaterschool Utrecht ouderen die in de Tweede Wereldoorlog in Utrecht woonden en over hun ervaringen in die tijd willen vertellen. De bijeenkomst vindt plaats van 10.30 – 12.00 uur in de Bibliotheek Neude.

Ouderen die mee willen doen kunnen zich aanmelden kan via info@theaterschoolutrecht.nl. Hier kun je ook terecht met aanvullende vragen over het project.

Spelers gezocht

Ben je tussen de 12 en 21 jaar en lijkt het je leuk om aan dit project mee te doen? Deelname kost € 50, inschrijven kan via theaterschoolutrecht.nl.