Koop nu 't Uteregse Leesplankie bij jou in de buurt

Gepubliceerd op: 2 juni 2021 18:01

Vanmiddag is 't Uteregse Leesplankie gepresenteerd in het Theater van bibliotheek Neude. Het Leesplankie is te koop bij Catch (Domstraat), Café Willem Slok (Korte Koestraat) en de VVV (Domplein), maar bestellen kan ook.

Liever een exemplaar bestellen? Dat kan via de online webwinkel van de VVV, ga naar: Utrecht-winkel.nl. Een andere mogelijkheid is om een exemplaar te verkrijgen via Koos Marsman door een mail te sturen naar koosmarsman@gmail.com. Bezorging in de stad Utrecht is gratis.

• Het Leesplankie komt samen met een boekje en kost € 17,95

Over 't Uteregse Leesplankie

Fedor van Rossem en journalist Ton van den Berg, die onder zijn alias Koos Marsman al jaren bekendstaat als de onofficiële ‘ambassadeur van de vollekstaol’, hebben een lijst met de 25 ‘meest essentiële’ Utrechtse woorden samengesteld. Ze vinden het van levensbelang dat de Utrechtse volkstaal blijft voortbestaan. Mét een eigen leesplankie van vijfentwintig essentiële woorden als baoliekluiver, boochie en aorepel.

Tijdens de feestelijke presentatie overhandigde Deirdre Carasso, directeur van bibliotheek Utrecht, het eerste exemplaar aan onderwijswethouder Anke Klein en sprak over het belang van lezen. Koos Marsman deelde zijn kennis van de vollekstaol en Fedor van Rossem duidde de tekeningen van de plank.

900 jaar Utrecht
Over precies 1 jaar viert Utrecht dat het 900 jaar geleden is dat de stad stadsrechten kreeg. Het wordt een groot feest met alle Utrechters, ook in de bieb! Ben jij al helemaal thuis in het Uteregs?