Utrechtse Charlie Atsma wint derde prijs in Nationale Voorleeswedstrijd

Gepubliceerd op: 28 mei 2021 10:34

De Utrechtse Charley Atsma heeft de derde prijs behaald in de landelijke finale van de Nationale Voorleeswedstrijd. In TivoliVredenburg nam zij het woensdag 26 mei op tegen elf andere provinciale voorleeskampioenen.

Spannende cliffhanger

Charlie las een fragment voor uit Ik ben Vincent en ik ben niet bang van Enne Koens. De jury zei over haar optreden: “Ze had een leuke inleiding, las vol enthousiasme en zelfvertrouwen en ze eindigde ook nog eens met een spannende cliffhanger." Hoe het verhaal afloopt verklapte Charlie niet na het voorlezen, “dat moet iedereen maar zelf gaan lezen.”

Geen zenuwen

De jury had lovende woorden over alle deelnemers. “De finalisten hadden heel leuke, gevarieerde boeken gekozen. De kwaliteit van alle twaalf finalisten was heel goed, wat onze keuze er niet makkelijker op maakte. Opvallend was, dat er geen zenuwen te zien waren bij de finalisten,” aldus juryvoorzitter Manon Sikkel. Winnaar werd de Zuid-Hollandse voorleeskampioen Mohammed Oulad Chaib. Naast de Nationale Voorleeskampioen is hij het komende jaar ook de speciale kinderdirecteur van het Kinderboekenmuseum in Den Haag. Hier krijgt hij een belangrijke rol bij het organiseren van exposities en evenementen gericht op kinderen. De Overijsselse Nora Jonkers werd tweede.

Schoolkampioenen

In totaal deden er dit jaar 2837 schoolkampioenen uit heel Nederland mee aan de Nationale Voorleeswedstrijd. Favoriete schrijvers waren dit jaar Roald Dahl en Tosca Menten. Het meest voorgelezen boek van 2020-2021 was net als vorig jaar Dagboek van een Muts van de Amerikaanse schrijfster Rachel Renee Russell.

Over De Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd is een jaarlijkse wedstrijd voor de groepen zeven en acht van de basisschool en vond dit jaar voor de achtentwintigste keer plaats. In die jaren deden ongeveer anderhalf miljoen kinderen van duizenden scholen mee als voorlezer of als luisteraar. De wedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen, in samenwerking met de bibliotheken. De betrokken organisaties willen met deze wedstrijd een breed publiek laten zien dat (voor)lezen niet alleen belangrijk, maar ook leuk is.