Vanaf 2025 geen boetes meer voor jeugd tot en met 17 jaar en gratis Biebabonnementen voor docenten

Gepubliceerd op: 3 april 2024 21:10

Boetes kunnen een drempel vormen om boeken te lenen. Daarom hoeven leden t/m 17 jaar vanaf 1 januari 2025 geen boete meer te betalen als ze hun boeken te laat inleveren.

Dat maakte directeur Deirdre Carasso bekend op woensdag 3 april. “Door boetes af te schaffen verwachten we dat de jeugd meer gaat lezen. Dat is van groot belang voor de ontwikkeling en gelijke kansen voor alle kinderen in Utrecht. Want uit onderzoek blijkt dat een derde van de jongeren laaggeletterd van school dreigt te komen.”

Wethouder Eelco Eerenberg kondigde zijn voornemen aan om alle onderwijsprofessionals in Utrecht een gratis bibliotheekabonnement te geven. “Zo helpen wij hen om leesplezier over te dragen aan hun leerlingen.”

In een dubbelinterview samen met wethouder Eelco Eerenberg voor RTV Utrecht spraken zij over de Gemeentelijke Beleidsnota Bibliotheek 2024-2034. Deze nota heeft wethouder Eerenberg vandaag naar de gemeenteraad gestuurd. Hierin staat wat Bibliotheek Utrecht de komende jaren kan doen om toekomstbestendig te blijven in de groeiende stad. De focus ligt daarbij op leesvaardigheid, digitale vaardigheden en burgerschap. De bibliotheek gaat daarbij meer inspelen op specifieke behoeften per wijk, innovatie en duurzame samenwerkingsverbanden.

Lees hier het interview met RTV Utrecht.

En hier het artikel in het AD.

Foto: Wethouder Eelco Eerenberg en Deirdre Carasso ©RTV Utrecht/Evie Westland