Madelief van Schaick Utrechts Voorleeskampioen

Gepubliceerd op: 22 maart 2019 14:58

Ze dook meteen het verhaal in

Madelief van Schaick van de St. Dominicusschool is de Utrechtse Voorleeskampioen 2019. In een overvol ZIMIHC Theater in Zuilen versloeg zij in een spannende finale de kampioenen van vijf andere basisscholen. Op donderdag 11 april vertegenwoordigt zij de stad Utrecht in de Provinciale Finale.

Flink met de heupen zwaaien
Alle deelnemers werden enthousiast toegejuicht door 200 medeleerlingen, leerkrachten en ouders in het publiek. Elke klas had een yell voor hun finalist en er waren mooie spandoeken. De finalisten lazen een zelfgekozen fragment voor én een onvoorbereid fragment uit ‘Silas en de wolf’ van Selma Noort. Presentator Sosha Duysker – bekend van het Klokhuis – liet halverwege iedereen even flink met de heupen zwaaien, om daarna weer geconcentreerd te kunnen luisteren!

Rustig en zelfverzekerd
De jury – Gideon Samson (kinderboekenauteur), Mariken van Meer (manager de Bibliotheek Utrecht) en Ralph Borghart (schoolleider KBS Onder De Bogen) – was enthousiast over alle voorlezers, “ze waren allemaal echt goed. Het was opvallend dat er vaak zo rustig en zelfverzekerd werd voorgelezen”.

Spannend? Even vertragen!
Winnares Madelief las voor uit ‘De vreselijke tweeling’ van Jozua Douglas. “Madelief dook bij het voorlezen meteen het verhaal in en bij spannende stukjes vertraagde ze even. Ook het onvoorbereid voorlezen ging haar heel goed af.” Madelief van Schaick gaat nu door naar de Provinciale Finale op donderdag 11 april in Theater de Kom in Nieuwegein. Wie weet vertegenwoordigt ze daarna ook Utrecht in de Landelijke Finale op woensdag 22 mei in de Schouwburg Amstelveen?