Charley is voorleeskampioen van de provincie Utrecht

Gepubliceerd op: 30 april 2021 10:31

Charley van OBS Waterrijk uit Utrecht heeft op 29 april 2021 de provinciale finale van De Nationale Voorleeswedstrijd gewonnen. Op 26 mei aanstaande gaat Charley de provincie Utrecht vertegenwoordigen tijdens de feestelijke landelijke finale van De Nationale Voorleeswedstrijd. Als Charley wint mag zij zich een jaar lang De Nationale Voorleeskampioen en Kinderdirecteur 2021 van het Kinderboekenmuseum noemen.

Provinciaal voorleeskampioen word je niet zomaar. Charley heeft het in de voorrondes moeten opnemen tegen maar liefst tientallen kinderen uit de provincie. Eerst op school, daarna in de kwart - en halve finales en vervolgens tijdens de provinciale finale. De jury zei over Charley “Tekstbeleving van Charley was enorm goed. Naast haars stem gebruikte ze haar mimiek en lijf om het verhaal te vertellen. Daarnaast heeft Charley een heel goed voorleesritme. Wat ook geweldig is, is dat Charley actief aan boekpromotie doet.”

Lies Pannevis van de Bibliotheek Eemland, die de provinciale finale organiseerde, hoopt net als Charley dat zíj op tot nieuwe Nationale Voorleeskampioen wordt gekroond. Als de beker naar Utrecht komt is dat een hele eer: de provincie levert de beste voorlezer van Nederland die ook nog een jaar lang kinderdirecteur wordt van het Kinderboekenmuseum.

Op 26 mei neemt de kampioen uit Utrecht het op tegen de voorleeskampioenen uit de elf overige provincies.

De Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen in samenwerking met de Bibliotheken. De betrokken organisaties willen met de wedstrijd een breed publiek laten zien dat voorlezen niet alleen belangrijk, maar vooral ook erg leuk is. Meer informatie via de website van de Nationale Voorleeswedstrijd.