Maryam Aharam Voorleeskampioen 2022 en Sophie Vos winnaar Read2Me! 2022

Gepubliceerd op: 25 maart 2022 17:30

Vrijdag 25 maart vonden in Theater Bibliotheek Neude twee Voorleeswedstrijden plaats. ’s Morgens won Maryam Aharam de Utrechtse finale van de Nationale Voorleeswedstrijd voor groepen 7 en 8. En ’s middags was Sophie de jurywinnaar bij de finale van Read2Me! voor brugklassers. Nyama Gassama werd uitgeroepen tot publiekswinnaar.

Gelukssokken en emoties

Op 17 en 18 maart waren de halve finales van de Nationale Voorleeswedstrijd. Voorleeskampioenen van 28 Utrechtse basisscholen lazen op hun best voor. Zes kandidaten gingen door naar de finale op 25 maart. Zij lazen deze ochtend een zelfgekozen fragment voor. Daarna lazen ze nog gezamenlijk een onvoorbereid verhaal voor. Acteur, presentator, theatermaker Tim Schouten, bekend van Checkpoint (EO/Zapp), was de energieke presentator. Tussen het voorlezen door zong hij met het publiek ‘Hakuna matata’, als een ‘maak-je-geen-zorgen-mantra’. En hij checkte of alle voorlezers wel hun gelukssokken aanhadden, met het logo van de Voorleeswedstrijd.

De 6 kandidaten hadden heel verschillende boeken gekozen: er kwamen vrolijke, spannende, zielige en serieuze verhalen voorbij. Het niveau lag hoog en het was dan ook niet gemakkelijk voor de jury, bestaand uit kinderboekschrijver Michael Reefs (De tempeljagers), Saskia Hartman, leescoördinator van OBO Overvecht en bibliotheekmedewerker Sandra Dorèl. Aan hen de uitdaging om de
beste voorlezer, en dus Utrechts Voorleeskampioen 2022, te kiezen. Ze riepen Maryam Aharam van OBS De Cirkel uit tot Utrechts Voorleeskampioen 2022. Uit het juryrapport: “Maryam las rustig voor en keek het publiek goed aan, ook bij het onvoorbereide fragment. Ze koos voor een leuk fragment uit een best heftig boek. Daarbij bracht ze de emotie goed over en zo pakte de zaal!”

Op donderdag 14 april leest Maryam voor tijdens de Provinciale Finale in het Eemhuis in Amersfoort. De provinciale winnaar vertegenwoordigt daarna Utrecht tijdens de Landelijke Finale op 25 mei.

Mee in het verhaal en spetterende optredens

Read2Me! is dé voorleeswedstrijd voor brugklassers. De beste voorlezers van vier Utrechtse scholen kwamen deze middag tegen elkaar uit in de Utrechtse finale. Elten Kiene, spoken word artiest, nam als presentator het publiek goed mee tijdens de wedstrijd. Zij mochten in de pauze stemmen voor de publieksprijs. Voordat de juryleden, Younes El Hassani (acteur in de serie Brugklas), Sonny Zomer-Ascipinar (docent Nederlands i.o. Volt!Toekomstmakers) en Elsken Schenk (Bibliotheek Utrecht) de uitslag bekend maakten, waren er eerst nog twee spetterende optredens door leerlingen van St. Gregorius College: de Happy Group, een vijfkoppige band, speelde ‘Happy’ van Pharell Williams. En de Koele Sumo’s brachten een vrolijke dansmedley. Tot slot maakte juryvoorzitter Younes El Hassani de twee winnaars bekend. Nyama Gassama (St. Gregorius) kreeg de publieksprijs. De juryprijs was een close call, een moeilijke keuze, omdat alle vier kandidaten écht goed waren. Hij had als voorzitter de knoop moeten doorhakken en wees Sophie Vos van het St. Bonifatius College uit tot jurywinnaar. Younes: “Sophie las mooi voor, met goed stemgebruik en stiltes op de juiste plekken. Ze keek het publiek goed aan en trok iedereen mee in het spannende verhaal.” Sophie gaat op 14 april door naar de provinciale finale in het Eemhuis in Amersfoort.

Foto's door Anna van Kooij