Wethouder Eelco Eerenberg opent Bibliotheek op school in OBO de Kaleidoskoop in Kanaleneiland

Gepubliceerd op: 26 augustus 2022 12:00

Vrijdag 26 augustus opende wethouder Eelco Eerenberg de Bibliotheek op school in basisschool de Kaleidoskoop in Kanaleneiland. Het team van deze school en Bibliotheek Utrecht trekken samen op om de leerlingen meer, en met meer plezier, te laten lezen.

Schatkamer vol verhalen

Eelco Eerenberg, wethouder van onderwijs, noemt het heel speciaal, de Bibliotheek op school. Hij stelt dat de kinderen meestal naar de bibliotheek gaan, maar hier is de bibliotheek naar de kinderen gekomen. Lezen is iets speciaals, vindt hij. “Als je een boek leest, kom je in een andere wereld terecht”, zegt hij. ”Je leert iets over voetballen of over auto’s. Je komt prinsessen tegen of je zit ineens in een sprookje. Een bibliotheek is een schatkamer vol verhalen.” Charissa Muller, manager Bibliotheek Utrecht, vult aan, dat iedereen zijn eigen beelden maakt bij elk verhaal. En dat de kinderen ook gratis terecht kunnen in de 13 wijkbibliotheken in Utrecht. Daar staan nog veel meer schatten op ze te wachten. Ze overhandigt het team een cadeau, een boek vol informatie en inspiratie over het werken met boeken en taal.

Biblioskoop

De wethouder vraagt een van de kinderen om hem te helpen bij het officiële gedeelte. Alle kinderen tellen af, dan knipt de leerling het feestelijke lint door en is de bibliotheek echt geopend. De leerlingen mochten de nieuwe naam van de Bibliotheek op school bedenken. Vertegenwoordigers van elke groep staan klaar, ieder met een bord met één letter. Samen maken ze trots de nieuwe naam bekend: ‘de Biblioskoop’. Een naam die symbool staat voor de vele mooie nieuwe boeken. Én voor de verhalen, die je als een film voor je ziet tijdens het lezen.

Voorlezen

De ‘Biblioskoop’ zit in een apart lokaal. Er zijn kasten vol nieuwe boeken met mooie verhalen en informatie. Bakken vol prentenboeken voor jonge en wat oudere kinderen. Er zijn banken en kussens om lekker ontspannen te lezen. Een laptop met het uitleensysteem en een scanner voor de pasjes staan al klaar. De wethouder leest het boek ‘De wolf die uit het boek viel’ van Thierry Roberecht voor. De kinderen luisteren ademloos. “Hij las heel goed voor. En ik vond het leuk dat hij van die stemmetjes deed”, zegt Amal. Kautar is heel blij met de bibliotheek in haar school. “Fijn, allemaal nieuwe boeken. En die banken. Je stoort er niemand en niemand stoort jou. Zo kun je er lekker rustig lezen”, zegt ze.

Bibliotheek op school

Met de Bibliotheek op school werken Bibliotheek Utrecht en scholen structureel samen om het leesplezier van kinderen te vergroten. Op school én thuis. De bibliotheek zorgt voor een goede boekencollectie in de school. Een medewerker van Bibliotheek Utrecht wordt als leesconsulent verbonden aan de school. Zij adviseert en inspireert de leerkrachten met informatie, advies en werkvormen. De Bibliotheek op school is een landelijk initiatief met een bewezen effectieve aanpak. Hiermee worden ook kinderen bereikt die niet vanzelfsprekend thuis boeken lezen of lid zijn van de bibliotheek. In september 2021 zijn de eerste scholen in Utrecht begonnen met de Bibliotheek op school. Inmiddels zijn er al zestien deelnemende scholen in zes wijken.