Afgeschreven boeken

Gepubliceerd op: 17 november 2021 10:17

Logo Hoogt in bieb Neude

Bibliotheek Den Haag gaat verbouwen, vooraf zijn er boeken afgeschreven. Daar zijn vragen over gesteld in de media. Hoe werkt dat eigenlijk in Bibliotheek Utrecht? Hoe wordt bepaald welke boeken er uitgaan? En waar gaan die naartoe? Je leest het hieronder.

Collectie in beweging

De collectie van Bibliotheek Utrecht is altijd in beweging. Dat wil zeggen dat er continu nieuwe boeken bijkomen en boeken uit de kast gaan.

Nieuwe boeken

We kopen nieuwe boeken, en andere materialen, om de collectie actueel te maken en te houden. Zo kun je altijd up-to-date informatie vinden en nieuwe boeken lezen en films kijken.We kijken daarbij ook naar waar veel vraag naar is: welke boeken worden veel gereserveerd, welke genres zijn populair en worden veel geleend. Dat kunnen nieuwe boeken zijn, maar ook herdrukken van eerder verschenen titels, soms met aangepaste of nieuwe informatie. De collectie bevat ca. 496.823 boeken en andere materialen.

• in 2020 hebben we 59.835 nieuwe boeken gekocht
  • in 2021 tot november 37.899 nieuwe boeken.

Boeken uit de kast/ afschrijven

Gemiddeld staat een boek 10 jaar in de kast. We halen boeken uit de kast om een aantal redenen:Boeken slijten, ze gaan kapot, worden vies of er ontbreken bladzijden, prentenboeken bijvoorbeeld. En boeken verouderen, de informatie klopt niet meer of de visie is inmiddels veranderd. Denk aan boeken over ICT, belastinggidsen en hotel- en campinggidsen. Ook zijn er boeken die al geruime tijd niet meer worden geleend.
Gemiddeld wordt er jaarlijks ca. 10% van de collectie afgeschreven. Er gaan jaarlijks ongeveer net zoveel boeken uit de kast als er nieuwe bijkomen.

• in 2020 hebben we 61.125 boeken uit de kast gehaald.
  • in 2021 tot november 37.889.

Bewaarfunctie

Bibliotheek Utrecht heeft samen met Bibliotheek Eemland in Amersfoort een bewaarfunctie in de regio. Belangrijke boeken bewaren we in het magazijn. Zowel romans als non-fictie. Het kunnen standaardwerken zijn of unieke boeken. Denk bijvoorbeeld aan ‘De late romans’ van Anna Blaman of ‘Zeven experimenten die de wereld kunnen veranderen’ van Rupert Sheldrake. Daarbij gaan we altijd na of er nog andere boeken zijn over een onderwerp en hoe vaak een boek aanwezig is in een bibliotheek in het land.

Waar gaan de boeken naartoe?

We kijken altijd of boeken geschikt zijn om door te geven. Het afgelopen jaar hebben veel van de afgeschreven boeken een nieuwe bestemming gekregen:

• Donatie kinderboeken aan speeltuin Fort Luna in Lunetten
  • Weggeefmarkten (Mooi Meegenomen) i.s.m. de Armoedecoalitie in Overvecht,    Hoograven, Zuilen, Kanaleneiland
  • Diverse locaties van Dock en speeltuinen door heel Utrecht
  • Peuterspeelzalen
  • Voedselbank in Kanaleneiland en Leidsche Rijn
  • Zorgcentrum Nieuw Plettenburgh (Hoograven) en De Hoven (Vleuterweide)
  • De Dame - huis voor senioren in Zuilen
  • Engelstalige boeken naar Gambia
  • Eerste leesboekjes naar Suriname
  • Ruilbeurs in de Kinderboekenweek - kinderen konden in alle vestigingen een eigen      boek omruilen met een afgeschreven boek
  • Gebruik bij Kunst- en knutselprojecten, intern en met diverse partners, waaronder Hogeschool Utrecht of Abrona)
  • Jeugdboeken voor de Noordertuin in Overvecht
  • Asielzoekerscentra
  • Dierenvoedselbank Zuilen
  • Kidsclub in Overvecht
  • Woordenboeken en boeken in andere taal worden gebruikt door taalcoaches.
  • Wijkinitiatief Kanaleneiland Leest: afgeschreven boeken zijn uitgedeeld op scholen
  • Taalgroepen van Amina in Kanaleneiland
  • Het Welkomhuis in Kanaleneiland
  • De Zondagsschool
  • Oude tijdschriften naar verzorgingstehuizen en ziekenhuizen.
  • Utrechtse Sportvereniging Elinkwijk
  • Sportvereniging Zwaluwen Utrecht 1911
  • Voor een geldinzameling ten bate van verzorgingstehuizen
  • Boeken die echt niet meer geschikt zijn om door te geven, omdat ze compleet    verouderd zijn of te kapot en vies gaan naar een oud-papier handelaar.

In de media

Algemeen Dagblad
Volkskrant (column)
Volkskrant (opinie)
Reactie Bibliotheek Den Haag

Vrijdag 19 november besteedt Nieuwsuur aandacht aan het collectiebeleid van bibliotheken.