Howaida, van het landelijk Leesteam Kinderjury ambassadeur campagne 'Wie dit leest ... kan ook een boek lezen'

Gepubliceerd op: 15 februari 2022 17:09

Op 9 februari zijn de Leesweken van de Kinderjury officieel van start gegaan. De Utrechtse Howaida is lid van het landelijk Leesteam. Zij verrichtte op haar school OBS de Panda de feestelijke opening. Ze werd meteen ook ambassadeur van de bibliotheekcampagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’ en kreeg een speciaal pasje van directeur Deirdre Carasso.

Leesdagboek en boekenspel

Howaida (10 jaar) hield een enthousiast pleidooi voor alle kinderen van de bovenbouw. “Met de Kinderjury willen we dat iedereen meer gaat lezen en meer plezier heeft met boeken”, vertelde ze. De kinderen in haar school krijgen allemaal een leesdagboek en om de week is er een speciaal boekenspel. Tijdens de leesweken houdt de school een wedstrijd wie de mooiste boekenkaft maakt, met een winnaar per klas en een schoolwinnaar. Na haar uitleg opende Howaida de Leesweken met het doorknippen van het speciale Kinderjury-lint.

Ambassadeur

Na de opening werd Howaida zelf verrast door Deirdre Carasso, directeur van de Bibliotheek Utrecht. Deze vertelde dat het doel van de Kinderjury - meer en met meer plezier lezen - precies aansluit bij de nieuwe bibliotheekcampagne ‘Wie dit leest … kan ook een boek lezen’. De challenge om alle kinderen tot en met 17 jaar lid te maken van de bieb willen de leerlingen wel aangaan. Howaida, en haar ‘rechterhand’ Laya, zijn ambassadeur; ze kregen er een speciale bibliotheekpas bij.

Utrechts Leesteam

Lezen is leuk! Maar welk boek uit 2021 is nou het allerleukst, allerbest of allergrappigst? Dat bepaalt de Kinderjury. Ben jij ook zo’n leesbeest, boekenbaas of boeklover? Lees dan mee met het Utrechtse Leesteam en maak kans op een boekenpakket. Er zijn leesteams voor 6-9 jaar en voor 10-12 jaar in Bibliotheek Hoograven, Kanaleneiland, Leidsche Rijn Centrum, Neude Overvecht en Zuilen. De startbijeenkomsten zijn op woensdag 2 maart, donderdag 3 maart en vrijdag 4 maart. Je leest er hier meer over.

Stemmen op je favoriete boek

Op de website van de Kinderjury vind je speciale Tiplijsten met 25 boeken per leeftijdscategorie. Via deze site kun je ook stemmen tijdens de Kinderjury Stemweek van 11 t/m 17 april. De Kinderjury is de enige prijs voor kinderboeken helemaal door kinderen zelf bepaald. Na de Leesweken en de Stemweek wordt eind mei de winnaar van de Kinderjury bekendgemaakt in twee leeftijdscategorieën: van 6 t/m 9 jaar en 10 t/m 12 jaar.

Wie dit leest... kan ook een boek lezen

Wil je meer weten over de campagne 'Wie dit leest ... kan ook een boek lezen'? Kijk dan op deze pagina.