Reactie kunstcommissie Neude

Gepubliceerd op: 10 januari 2020 10:48

Vijf kunstenaars krijgen vanaf 13 maart de kans permanent te exposeren in onze nieuwe vestiging aan de Neude. Dat daarbij gekozen is voor 5 witte mannen maakte het nodige los. De kritiek dat er met deze keuze voorbij is gegaan aan het streven naar diversiteit en pluriformiteit van cultuuruitingen kunnen we ons goed voorstellen. Daarom lichten we onze keuze graag toe.

Het selectieproces

De kunstcommissie is begonnen met een longlist van ongeveer honderd Utrechtse kunstenaars, mannen en vrouwen met verschillende culturele achtergrond. Vervolgens is er per opdracht gekeken welke kunstenaars van de longlist het meest geschikt waren voor de plek. Per opdracht maakten we een shortlist van ongeveer tien kunstenaars, waarbij een evenredige verhouding van mannen en vrouwen, culturele achtergrond, kunstdiscipline en gevestigde en beginnende kunstenaars nog steeds leidraad vormde. Vervolgens zijn daar drie kunstenaars uitgekozen die een betaald schetsontwerp maakten. Alle schetsontwerpen zijn daarna aan de kunstcommissie gepresenteerd door de kunstenaars. Hierna zijn de beste ontwerpen uitgekozen. Voor alle opdrachten zijn er dus meerdere betaalde schetsontwerpen gemaakt. Ook door getalenteerde vrouwen.

De bibliotheek en de commissie onderschrijven het belang van diversiteit en pluriformiteit nadrukkelijk. Ondanks dat deze selectie van vijf witte mannen die diversiteit niet lijkt te onderschrijven, staan wij volledig achter deze keuze. En hopen wij dat met deze zorgvuldig gemaakte en afgewogen selectie een waardevolle toevoeging te bieden aan het Utrechtse kunstaanbod.

Meer kunst in de toekomst

Gelukkig stopt het hier niet bij. De bibliotheek wil zich blijven verbinden aan kunst in de publieke ruimte. En deze zal zeker divers en pluriform zijn. Voor nu zijn we met name blij dat Utrecht een nieuwe locatie heeft waar permanente en tijdelijke beeldende kunst een plek krijgt.

Bart Rutten, Fleur Junier, Frank Koolen, Annelou Evelein

Meer informatie over de geselecteerde kunstenaars