Softwareprobleem publiekspc’s bij de Bibliotheek

Gepubliceerd op: 21 juni 2023 15:16

Op een aantal publiekspc’s van de Bibliotheek Utrecht is het als gevolg van een softwarefout mogelijk geweest om gedownloade bestanden in te zien van voorgaande gebruikers. Deze gedownloade gegevens werden niet, zoals gebruikelijk, na afloop van een gebruikerssessie automatisch gewist. Downloads zijn vervolgens wel ’s nachts gewist. Naar aanleiding van een melding bij onze helpdesk hebben wij alle pc’s uitgeschakeld. Wij hebben ook meteen melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Inmiddels is de softwarefout hersteld en zijn de pc’s weer in gebruik genomen.

Het is voor ons niet mogelijk te achterhalen hoeveel gebruikers bestanden hebben gedownload en wat de inhoud van deze bestanden was. Het is voor ons dus ook uiterst lastig om de ernst van de gevolgen voor de getroffen personen in te schatten. Zekerheidshalve leek het ons goed u hierover te informeren. Mocht u voor 15 juni 2023 gebruik hebben gemaakt van een publiekspc in onze bibliotheek en daarop bestanden hebben gedownload met privacygevoelige informatie, dan raden wij u aan extra alert te zijn op oplichting via telefoon, post, e-mail en WhatsApp.

Voor vragen kunt u contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming, de heer Herman Scheffer, via h.scheffer@bibliotheekutrecht.nl.